Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Black Desert Online - poradnik do gry

Black Desert Online - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Black Desert Online: Wymagania sprzętowe Black Desert Online poradnika, solucja

Ostatnia aktualizacja: 1 marca 2021

Okno logowania Black Deser Online - Black Desert Online: Wymagania sprzętowe - Black Desert Online - poradnik do gry
Okno logowania Black Deser Online

Black Desert to osadzona w klimatach fantasy gra MMO-RPG stworzona przez studio Pearl Abyss, która została wydana w 2014 roku w Korei. Developerzy widząc sukces gry jaki odniósł na azjatyckim rynku, postanowili wydać ją także na zachodzie i 22 grudnia 2015 roku przeszła pierwszą zamkniętą betę. Sama gra jest absolutnym dziełem jeżeli chodzi o oprawę graficzną. Nowoczesność silnika graficznego stworzonego od podstaw na rzecz Black Desert powoduje, że jest w stanie wygenerować ogromny, żywy i połączony ze sobą świat przy relatywnie niskim apetycie na moc obliczeniową komputerów. Oczywiście jeżeli chcesz w pełni cieszyć się oprawą wizualną, musisz liczyć się z ogromnym zapotrzebowaniem gry na moc karty graficznej i procesora. Gra oferuje mnóstwo efektów, które można dowolnie modyfikować i ustawiać w taki sposób, byś znalazł kompromis między wydajnością, a wyglądem. Poradnik został przygotowany w pierwszej wersji gry na zamkniętej becie CBT1 i wiele z omówionych poniżej problemów mogą zostać rozwiązane w momencie wydania gry. Poradnik został stworzony na komputerze wyposażonym w procesor Intel Core i5 4460, kartę graficzną MSI Radeon R9 270x oraz 8GB RAM. Ze względu na klasę posiadanego sprzętu, niemożliwym jest granie na maksymalnych ustawieniach graficznych. Jedynym efektem, który zbyt mocno obciążał opisany wyżej sprzęt był "Hi-End Mode", który jest w trakcie optymalizacji przez developerów. Dodaje on przede wszystkim więcej efektów oświetleniowych oraz cząsteczkowych, które w CBT1 nie były aż tak dostrzegalne. Opisywany Hi-End Mode jest najbardziej zasobożerną opcją graficzną, po której włączeniu ujrzysz ledwie 25 klatek na sekundę na sprzęcie klasy Nvidia GTX 960. Jako, że Black Desert jest grą MMO, do wyświetlania 60 klatek na sekundę potrzeba relatywnie szybkiego procesora (mowa tu o klasie wysoko taktowanego i5 co najmniej drugiej generacji bądź i7). Dużym zaskoczeniem był fakt, że nawet przy dużej ilości graczy na ekranie oraz dynamicznie zmieniającej się porze dnia i pogody, gra utrzymywała stały poziom wyświetlanych klatek na sekundę. Jeżeli chodzi o sam RAM, jest dużo lepiej niż w innych MMO. Gra na najwyższych ustawieniach graficznych (łącznie z innymi programami w tle) nie adresowała więcej niż 5GB.

Sama grafika jest bardzo mocną stroną tej produkcji. Jednakże posiada ona także ogromny problem z rysowaniem obiektów oraz cieniowaniem. Jest to tak zwany popup, czyli efekt rysowania danego obiektu w połowie jeżeli postać stoi daleko po czym dorysowywanie elementów obiektu, w momencie kiedy do niego podchodzimy. Nie dość, że tak rysowane są całe obiekty oraz roślinność to także cienie tych obiektów są potraktowane w identyczny sposób. Powoduje to bardzo negatywny odbiór przedstawionego świata. Nie jest tu zastosowana technika pojedynczego skoku w wyglądzie danego obiektu ani kaskadowego renderowania cieni obiektów lecz wielokrotne zwiększanie ich szczegółowości. Oznacza to, że podczas zbliżania się, na przykład do drzewa, obiekt ten będzie zmieniał się kilkukrotnie na naszych oczach. Zniwelować ten efekt pomaga opcja Improve Distance oraz ustawienie grafiki na Very High lecz to nadal nie jest zadowalający efekt. Ważna kwestią oprawy wizualnej jest także brak cieni renderowanych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że cienie nie zmieniają się płynnie pod wpływem źródła światła tylko robią to skokowo.

Opcje graficzne dzielą się na dwie grupy, które celują w sprzęt ze średniej oraz wysokiej półki, a także ten z niskiej i bardzo niskiej. Pierwszą grupą jest grupa średnia i wysoka:

  1. Anti-aliasing - Opcja graficzna, która pozbywa się schodków z krawędzi i je wygładza. Zastosowaną techniką wygładzania krawędzi jest FXAA, która potrafi rozmywać tekstury co dla niektórych może być nie do przyjęcia. Opcja graficzna nie potrzebuje dużej ilości zasobów by poprawnie działać
  2. Depth of field - Opcja graficzna odpowiadająca za efekt głębi ostrości w grze. Zastosowano tutaj niezbyt zaawansowaną technikę połączoną z aberracją chromatyczną, która powoduje zlewanie się kolorów na odpowiednim dystansie. Nie powoduje zbyt dużego obciążenia zasobów komputera
  3. Show blood - Dodaje efekt krwi, krwawienia oraz plam krwi na podłożu. Efekt ten zależny jest od mocy posiadanego przez ciebie procesora.
  4. SSAO - SSAO czyli standardowa technika okluzji otoczenia dodaje bardziej realistyczne cieniowanie powierzchni, na które padają źródła światła. Efekt ten umiarkowanie wpływa na zasoby karty graficznej. Gracze, którzy nie posiadają odpowiednio mocnej karty graficznej powinni zastanowić się nad jej wyłączeniem.
  5. Improve Distance - Zwiększenie zasięgu rysowania obiektów w grze jest jednym z najbardziej zasobożernych ustawień graficznych w Black Desert. Wykorzystuje do obliczeń procesor, kartę graficzną, a także pamięć RAM. Gracze ze słabszymi konfiguracjami powinni tę opcję wyłączyć.
  6. Screen Filter - Filtr nałożony przez developerów, który poprawia jakość obrazu. Do wyboru masz kilka z góry narzuconych filtrów, które zmieniają kontrast oraz barwę.
  7. Hi-End Mode - Najbardziej zasobożerna opcja graficzna w Black Desert. Opcja dodaje kilka efektów oświetleniowych oraz cząsteczkowych. Opcja zalecana jest tylko dla graczy posiadających sprzęt z najwyższej półki cenowej (karta graficzna klasy GTX980).

Wyżej wymienione opcje graficzne są standardowymi kierowanymi do wszystkich graczy. Gra posiada także opcje, które pozwolą na rozgrywkę graczom posiadający niskiej klasy sprzęt. Trzeba się liczyć z tym, że użycie którejkolwiek z niżej wymienionych opcji, spowoduje znaczące pogorszenie wyświetlanego obrazu.

  1. Crop Mode - Zmniejsza ilość klatek na sekundę dla animacji widzianych w świecie gry co automatycznie zwiększa ilość wyświetlanych klatek na sekundę dla całej sceny.
  2. Upscale - Opcja, która powoduje renderowanie sceny w mniejszej rozdzielczości niż ustawiona w opcjach po czym skaluje ją do posiadanej rozdzielczości. Opcja powoduje znaczący przyrost wyświetlanych klatek na sekundę graczom, którzy posiadają niskiej klasy kartę graficzną. Zmniejsza się szczegółowość obrazu i posiadaczom monitorów LCD będzie przeszkadzał rozmyty obraz.
  3. Remove other's lanterns/effects - Efekty oraz źródła światła innych graczy zostają wyłączone. Opcja graficzna powoduje znaczący przyrost klatek na sekundę w oparciu o posiadany procesor.

Nasz sprzęt

Poradnik do Black Desert Online został przygotowany w oparciu o platformę PC na poniższej konfiguracji:

  1. Procesor - Intel Core i5 4460
  2. Karta graficzna - MSI Radeon R9 270x
  3. Pamięć - 8GB
  4. Pamięć karty graficznej - 2GB
  5. System operacyjny - Windows 7, 64bit oraz Windows 10 Pro, 64bit

Na powyższej konfiguracji gra Black Desert Online działała bez zarzutu. Przez całą rozgrywkę nie pojawiły się żadne spadki wydajności czy błędy graficzne.

Black Desert Online - Wymagania sprzętowe

Wymagania minimalne:

  1. System operacyjny: Windows 7/8 32bit
  2. Procesor: Intel Core i3-530 2.9GHz lub odpowiednik AMD
  3. Pamięć: 4GB RAM
  4. Karta graficzna: Nvidia GTS 250 lub Radeon HD 6770
  5. Wymagane miejsce na dysku HDD: 40 GB
  6. Pamięć karty graficznej: 1GB
  7. DirectX - DirectX 9.0 C

Wymagania rekomendowane:

  1. System operacyjny: Windows 7/8/10 64bit
  2. Procesor: Intel Core i5-650 3.2GHz lub odpowiednik AMD
  3. Pamięć: 6GB RAM
  4. Karta graficzna: Nvidia GTX 650 lub AMD Radeon HD7770
  5. Wymagane miejsce na dysku HDD: 40 GB
  6. Pamięć karty graficznej: 1GB
  7. DirectX - DirectX 11