ARK: Oswajanie - podstawy ARK poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2020
Stworzenia znajdujące się na wyspie możemy oswoić i wykorzystywać ich zdolności do ułatwienia swojej rozgrywki. Pozwalają one nam na szybsze poruszanie się w terenie, transportowanie przedmiotów, polowanie, zbieranie i obronę naszej bazy gdy jesteśmy wylogowani z gry.
Aby zacząć oswajanie musimy wybrany przez nas cel ogłuszyć lub zacząć karmić, lecz to drugie tyczy się jedynie mniejszych i łagodniejszych zwierzyn. Zacznijmy więc od brutalniejszego sposobu.
- Oswajanie za pomocą ogłuszenia
- Materiały potrzebne do utrzymania głodu i torporu
- Oswajanie za pomocą karmienia
- Stworzenie które można oswoić obiema metodami
- Opcje oswojonego stworzenia
Oswajanie za pomocą ogłuszenia
Oswajanie za pomocą ogłuszania rozpoczyna się poprzez użycie danego rodzaju broni i amunicji. Poniżej wypisane zostają wszystkie możliwości broni, którą możemy użyć wraz z ich efektywnością i amunicją do tego przeznaczoną.
Nazwa przedmiotu | Ikona | Potrzebna amunicja | Opis |
Slingshot + Stone |
| Pierwsza dostępna broń do oswajania. Posiada amunicje która jest łatwa do zdobycia, co powoduje że jest perfekcyjną bronią na sam początek rozgrywki. Cechy: Krótki zasięg Generuje słaby torpor Najbardziej efektowna na małe kreatury Engram odblokowujemy na 5 poziomie postaci | |
Wooden Club | Pierwsza broń krótko zasięgowa, dzięki której możemy ogłuszyć przeciwnika. Bardzo przydatna na małe stworzenia takie jak Dodo. Cechy: Broń biała Najbardziej efektowna gdy uderzamy w głowę przeciwnika Engram odblokowujemy na 3 poziomie postaci | ||
Electric Pod | Broń generująca ogromną ilość Torporu. Po użyciu "rozładowuje się" przez co czyni ją trudną w utrzymaniu. Cechy: Broń biała Po każdym użyciu trzeba ją załadować 8 sztukami Angler Gel w Fabricatorze Engram odblokowujemy dopiero na 80 poziomie postaci | ||
Bow + Tranquilizer Arrow | Broń daleko dystansowa, używana do polowania jak i oswajania. Posiada trzy rodzaje amunicji my jednak skupimy tutaj się na najważniejszej: Tranquilizer Arrow - Strzały odblokowujemy na 20 poziomie postaci, generują torpor w ilości 200% obrażeń z broni, po czym efekt przetrzymuje się przez 4 sekundy dodając nam jeszcze więcej bonusowego torporu. Używając broni dystansowej z tymi strzałami celujmy w głowę i uważamy aby nie zabić stworzenia przed jego ogłuszeniem. Cechy łuku: Broń dystansowa Używa trzech rodzaju amunicji: Stone Arrow, Tranquilizer Arrow i Flame Arrow Engram odblokowujemy na 15 poziomie postaci | ||
Crossbow + Tranquilizer Arrow | Broń zadającą większe obrażenia dystansowe niż łuk lecz przeładowywanie trwa dłużej. Zyskujemy możliwość atakowania pod wodą co powoduję iż jest to broń idealna do oswajania podwodnych stworzeń jak i polowania na tego typu kreatury. Tranquilizer Arrow - Strzały odblokowujemy na 20 poziomie postaci, generują torpor w ilości 200% obrażeń z broni, po czym efekt przetrzymuje się przez 4 sekundy dodając nam jeszcze więcej bonusowego torporu. Używając broni dystansowej z tymi strzałami celujmy w głowę i uważamy aby nie zabić stworzenia przed jego ogłuszeniem. Cechy kuszy: Broń dystansowa Możliwość strzelania pod wodą Zadaje większe obrażenia od podstawowego łuku lecz posiada dłuższe przeładowywanie Engram odblokowujemy na 25 poziomie postaci | ||
Longneck Rifle + Tranquilizer Dart | Bardzo mocna broń dystansowa zadające duże obrażenia z podstawowej amunicji - Simple Rifle Ammo. Do broni możemy dołączyć lunetę lecz jeżeli chcemy używać broni do oswajania nie możemy jej montować. Tranquilizer Dart - Strzałki odblokowujemy dopiero na 65 poziomie postaci. Torpor zwiększony jest o 600% natychmiastowo a po udanym strzale zwiększony zostaje dodatkowo o 250% przez następnego 5 sekund. Dzięki temu ten sposób ogłuszania jest najszybszy i najbardziej efektowny. Cechy strzelby: Duże obrażenia z normalnej amunicji Tranquilizer Dart czynią z niej najlepszą broń do oswajania Engram odblokowujemy na 35 poziomie postaci | ||
Compound Bow + Tranquilizer Arrow | Jest to ulepszona wersja podstawowego łuku lecz słabsza od kuszy. Tranquilizer Arrow skalują się z obrażeniami lecz nie są tak efektowne jak strzałki z strzelby co czyni tą broń nie przydatną. Cechy: Engram odblokowujemy dopiero na 70 poziomie postaci Statystyki broni nie przekonują nas do jej użytkowania Bardzo droga do wykonania |
Gdy już posiadamy jedną z naszych broni do ogłuszenia przeciwnika, wybieramy sobie swój cel. Pamiętając że wyższy poziom stworzenia generuje trudniejszy poziom ogłuszenia przez co musimy użyć więcej strzał lub uderzyć go więcej razy z broni białej. Generuje również dłuższy czas oswajania i trudniejsze utrzymanie dinozaura w stanie nieprzytomności - dokładny opis czasu i wymagań do oswojenia konkretnego dinozaura znajduję się w jego opisie w dziale Najbardziej przydatne dinozaury.
Gdy ogłuszymy wybrane przez nas stworzenie i podejdziemy do niego, wyskoczy nam możliwość otwarcia ekwipunku stworzenia za pomocą przycisku E.
Najważniejsze informacje na temat oswajania:
- Po prawej stronie wyświetlą nam się wszystkie statystyki oswajanego stworzenia.
- Najważniejszą statystyką dla nas w trakcie oswajania jest torpor - gdy spadnie do zera stworzenie się budzi co powoduję rozpoczęcie całego oswajania od nowa.
- Nie możemy dopuścić do śmierci oswajanej kreatury, zginąć ona może przez zagłodzenie lub otrzymywanie obrażeń od osób trzecich.
- Włożone jedzenie do ekwipunku stworzenia zostaje używane automatycznie, lecz możemy użyć je sami klikając na nie.
- Narkotyki lub Narcoberry również musimy włożyć do ekwipunku stworzenia, lecz trzeba pamiętać o tym że używamy ich manualnie za pomocą przycisku remote use item.
Fioletowy pasek oznacza pozostały czas do przebudzenia stworzenia. Liczony on jest z ilością torporu. Pasek żółty który znajduję się poniżej fioletowego określa postęp gdy osiągnie on 100% stworzenie zostaje oswojone.
Prócz użycia broni w grze znajdują się trzy stworzenia, które już oswojone potrafią generować torpor u przeciwnika co powoduję że stają się bardzo dobrą pomocą do ogłuszania. Każde z tych stworzeń posiada własny sposób ogłuszania a są to:
- Scorpion - Za pomocą swojego żądła zatruwa i ogłusza przeciwników lecz trzeba poczekać aby trucizna miała efekt. Ciągle ataki mogą spowodować śmierć stworzenia.
- Pachy - Uderza swoją głową tradycyjnie zwiększając torpor z każdym atakiem
- Beelzebufo - Ogłusza przeciwników za pomocą swojego języka
Dokładny opis oswojenia tych stworzeń znajduję się w dziale Najbardziej przydatne dinozaury.
Materiały potrzebne do utrzymania głodu i torporu
Do utrzymania stworzenia z jak najwyższym torporem potrzebujemy określoną ilość Narcoberry lub Narcotic. Poniżej przedstawione są opisy i materiały potrzebne do stworzenia tych drugich.
Ikona | Opis |
Zostało jeszcze 64% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie