Poradnik do gry - Interface | Age of Sail II poradnik Age of Sail II - Porady dla Gracza
Ostatnia aktualizacja: 17 października 2019
Jeśli nic nie zmienialiście w ustawieniach gry na ekranie są cztery okienka. Można je oczywiście wyłączyć, a także dowolnie przesuwać po ekranie. To właśnie one pozwolą Wam sterować okrętami, toczyć walkę lub dokonywać bieżących remontów i przydzielać załodze zadania. Opiszę je krótko posuwając się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, poczynając od prawego górnego rogu. W tym oknie przedstawione są wszystkie jednostki biorące udział w bitwie. Podano ich nazwę, banderę, pod jaką pływają, a także takie istotne informacje jak poziom uszkodzenia kadłuba, żagli i dział. Kiedy bandera, pod jaką pływał okręt przybiera biały kolor oznacza to, że poddał się i nie bierze udziału w dalszej grze. |
Poniżej znajduje się kolejne okienko, które odpowiedzialne jest za sterowanie okrętem i prowadzenie walki. W jego centralnym punkcie znajduje się koło sterowe. Operując myszą, obracamy je w dowolnym kierunku, a tym samym zmieniamy kurs okrętu. Nad nim wyświetlane są na bieżąco trzy informacje (wszystkie w procentach): stan kadłuba, ożaglowania i załogi. Pod spodem widać z kolei trzy parametry, które mają pierwszorzędne znaczenie w czasie walki. Patrząc od lewej prędkość po zmianie manewru, aktualną prędkość i czas, jaki zajmie manewr. Radzę często spoglądać na te liczby, bo może na przykład okazać się, że nie ma sensu zmieniać kierunku, bo potrwa to jakiś czas, nie zyskamy na prędkości, a poza tym przeciwnik może w między czasie zdobyć dogodniejszą pozycję i nieźle nas urządzić. Centrum koła sterowego z obrazkiem okrętu też ma swoje zadanie do spełnienia. Po kliknięciu tego miejsca przechodzimy do menu pozwalającego zarządzać załogą. Mówiąc krótko to właśnie tutaj możemy przydzielać swoim podwładnym przeróżne zadania do wykonania i kontrolować ilość załogantów przydzielonych do pracy. Należy pamiętać, aby w czasie walki nie "rozdrabniać" zbytnio załogi pomiędzy przeróżne zadania, gdyż powinni zajmować się głównie walką, ale czasami będą musieli naprawić żagle itp. Wokół rysunku rozmieszczone są kule armatnie. Możemy zmieniać rodzaj amunicji, jakiej używamy w czasie walki, do dyspozycji są kule lub pociski połączone łańcuchem, które mają, co prawda krótszy zasięg, ale przy salwie oddanej z bliska są szczególnie śmiercionośne. Na niektórych okrętach istnieje możliwość przemieszczania artylerii i montowania jej nie tylko na burtach, ale także na dziobie i na rufie. |
Na dolnej krawędzi mamy trzy rzędy ikon. Górny od lewej: ostrzał żagli lub kadłuba, automatyczny ostrzał po wejściu przeciwnika w zasięg dział, poddanie okrętu i abordaż. Dolny rząd od lewej: zwinięcie żagli, żagle w położeniu bojowym, pełne żagle, przejście do ekranu formacji.
Po przeciwnej stronie ekranu widać gustowny kompas, który oprócz tego, że pokazuje aktualny kierunek, dodatkowo informuje o sile wiatru. Pod kompasem także są dwa rzędy ikonek. Górny rząd od lewej: włącza status uszkodzeń aktywnego okrętu, przedstawionego w postaci półkola znajdującego się nad okrętem; następna uaktywnia, bądź wyłącza siatkę zasięgu, przydaje się zwłaszcza, że pole zmagań okrętów widoczne jest z pewnego kąta i niekiedy trudno jest określić dystans dzielący nas od przeciwnika; włącza lub wyłącza wskaźnik zasięgu dział, który zaprezentowany jest jako granatowe trójkąty na powierzchni wody; przejście do pomocy. Dolny rząd od lewej: status ikon naprawy statku, włączenie tej opcji powoduje wyświetlanie nad statkiem ikon przedstawiających, jakie naprawy są na nim wykonywane; pokazuje nazwy okrętów, zapis gry, przejście do panelu opcji gry. |
Najciekawsze jest to, że większości tych opcji możemy używać na okrętach przeciwnika. Co prawda nie możemy zmieniać im kursu, bądź wstrzymywać ognia, ale możemy podejrzeć kurs i prędkość, z jaką porusza się wrogi okręt, a także jak mocne i jakiego rodzaju odniósł uszkodzenia.
I wreszcie ostatnie okienko, które jest mini mapą. Widoczne są na niej wszystkie jednostki biorące udział, przy czym jednostki gracza oznaczone są kolorem niebieskim (te, które się poddały także na niebiesko!), a okręty przeciwnika są czerwone. Statki, które zatonęły znikają z mapy. |