Poradnik do gry - Tryby i Elementy gry Age of Empires III poradnik Age of Empires III
Ostatnia aktualizacja: 22 sierpnia 2019
Tryby gry
- Kampania -> Podzielona została na trzy akty. Jest historią walk i konfliktów rozgrywających się podczas kolonizacji obu Ameryk.
- Potyczka jednego gracza -> Umożliwia grę na dowolnej mapie jedną z ośmiu frakcji: Hiszpanami, Anglikami, Francuzami, Portugalczykami, Holendrami, Rosjanami, Niemcami lub Turkami.
- Własny scenariusz -> Umożliwia zagranie na wolnych mapach.
Ery
Cała rozgrywka jest podzielona na pewne etapy - Ery. W zależności od tego, w jakiej się znajdujesz, będziesz miał do dyspozycji budowanie danych budynków i jednostek, jak również sam ich wygląd będzie się różnić.
- I: Era Odkryć (Discovery Age)
- II: Era Kolonizacji (Colonial Age)
- III: Era Fortów (Fortress Age)
- IV: Era Przemysłu (Industrial Age)
- V: Era Post-Przemysłowa (Post-Industrial Age)
- VI: Era Mocarstw (Imperial Age)
- VII: Era po Mocarstwach (Post-Imperial Age)
Surowce
Przez całą grę będzie gromadził i wykorzystywał trzy surowce:
- drewno - zdobywasz je poprzez wycinkę drzew;
- żywność - zdobywasz je m.in. poprzez polowania na dziką zwierzynę, Młyn, Zagrodę, łowienie ryb;
- pieniądze - zdobywasz je poprzez wydobycie z kopalnie srebra i złota oraz Plantację.
Budynki i jednostki
Wygląd budynków i jednostek jest bardzo zróżnicowany i zależy zarówno od ery, w której znajduje się Twoja kolonia oraz od frakcji, którą grasz. Wiele budynków i jednostek posiada ulepszenia, które zwiększają ich właściwości.
To, które budynki możesz budować zależy, w jakiej erze znajduje się Twoja kolonia. W nawiasach oznaczyłem, która Era umożliwia budowę danego budynku, np. [I] , [II] , [III] itd.
- Ratusz (Town Center) [I] - najważniejszy budynek w Twojej kolonii, od niego zaczynasz budowę miasta; rekrutujesz w nim Osadników, którzy budują inne budynki i gromadzą surowce.
- Dom (House) [I] - zwiększa populację kolonii o 10 osób.
- Rynek (Market) [I] - umożliwia kupno i sprzedaż surowców za pieniądze; daje możliwości pewnych ulepszeń w kolonii dotyczących m.in. szybkości gromadzenia zasobów.
- Młyn (Mill) [I] - wolne, lecz niewyczerpalne źródło żywności; posiada ulepszenia, które zwiększają jego efektywność.
- Zagroda (Livestock Pen) [I] - zwierzęta hodowlane, gdy zyskają na wadze można ubić i przeznaczyć na żywność.
- Port (Dock) [I] - buduje, ulepsza i reperuje statki; rekrutujesz tutaj zarówno Łodzie Rybackie jak i statki wojenne różnej wielkości i o różnych właściwościach.
- Posterunek (Outpost) [I] - służy obronie przed atakującym wrogiem; budynek posiada ulepszenia, które zwiększają jego wytrzymałość i siłę strzału.
- Faktoria Handlowa (Trading Post) [I] - gdy wybudujesz ją w pobliżu wioski indiańskiej lub szlaku handlowego, będzie Ci dostarczać doświadczenia, surowców lub innych profitów.
- Mur (Wall) [I] - uniemożliwia wrogom wtargnięcie do kolonii; posiada kilka wersji: od drewnianej po kamienną.
- Kościół (Church) [II] - szkoli Księży (którzy uzdrawiają) i opracowuje ulepszenia kolonii.
- Koszary (Barracks) [II] - szkoli i ulepsza jednostki piechoty; możesz tutaj rekrutować zarówno jednostki zręcznie walczące wręcz jak i strzelające (kuszami lub bronią palną); każda jednostka posiada ulepszenia.
- Stajnia (Stable) [II] - szkoli i ulepsza jednostki kawalerii; rekrutuje kilka typów jednostek; każda z jednostek posiada ulepszenia.
- Odlewnia Dział (Artillery Foundry) [III] - szkoli i ulepsza jednostki artylerii; możesz tutaj rekrutować zarówno działa jak też i Moździerze; niektóre jednostki posiadają ulepszenia.
- Arsenał (Arsenal) [III] - opracowuje ulepszenia wojskowe zarówno dla piechoty, kawalerii jak i dział; ulepszenia dotyczą m.in. zasięgu ognia i widzenia, wytrzymałości oraz siły ognia.
- Plantacja (Plantation) [III] - wolne, lecz niewyczerpalne źródło monet; posiada ulepszenia, które zwiększają jej efektywność.
- Kapitol (Capitol) [V] - umożliwia potężne ulepszenia dla kolonii.