12 Minutes: Pełny opis przejścia gry 12 Minutes poradnik, solucja
Na tej stronie poradnika do 12 Minutes przeczytacie pełny opis przejścia gry z uwzględnieniem wszystkich siedmiu możliwych zakończeń.
Ostatnia aktualizacja: 2 września 2021
Na tej stronie poradnika znajdziecie wszystko, czego potrzebujecie, by ukończyć 100% gry 12 Minutes. Został tu zawarty pełny opis ukończenia gry ze wszystkimi zakończeniami oraz sposobami dotarcia do nich oraz opis osiągnięć, które można przegapić w trakcie wykonywania fabuły. Jeśli nie znaleźliście odpowiedzi na pytania na wcześniejszych stronach poradnika, zapoznajcie się z pełną treścią tutejszej solucji. Treść zawiera liczne spojlery.
- Zakończenie 1 - Słuchaj / Listen
- Przesłuchanie policjanta
- Zakończenie 2 - Tchórz / Coward
- Przesłuchanie żony
- Drugie przesłuchanie policjanta
- Zwierzenie policjanta
- Zakończenie 3 - Świstak / Groundhog
- Trzecie przesłuchanie policjanta
- Zakończenie 4 - Przyznanie się / Confessed
- Zakończenie 5 - Samotność / Alone
- Zakończenie 6 - Kontynuacja / Continue
- Zakończenie 7 - Obecność umysłu / Mindfulness
Zanim zaczniecie:
- Podlewajcie kwiatek w sypialni - najlepiej codziennie. Po pierwszym podlaniu odblokujecie osiągnięcie Płynność, za podlewanie w każdej "fazie" - Ogrodnik.
- Przy pierwszym wejściu do mieszkania sprawdźcie trzy obrazy: dwa w salonie (nad kanapą i nad kuchenką) oraz w salonie. Również musicie sprawdzić je (czyli przyjrzeć im się poprzez interakcję) w każdej fazie, by zdobyć dwa osiągnięcia: Uroboros - związany z obrazem nad kuchenką, Faun - związany z obrazem w sypialni, Pory roku - związany z obrazem nad kanapą.
- Pozostałe Osiągniecia zdobędziecie za aktywację wszystkich zakończeń.
Zakończenie 1 - Słuchaj / Listen
Aby zdobyć pierwsze zakończenie, po prostu po wejściu do mieszkania nie naciskajcie żadnego przycisku, oglądajcie jedynie to, co się dzieje na ekranie. Finalnie po około 10 minutach para opuści mieszkanie, a Wy powrócicie do menu - zaczynają grę od nowa. Zakończenie to jest dostępne tylko na początku gry, nie może być wykonane w żadnej kolejnej pętli.
Przesłuchanie policjanta
Już od samego początku rozgrywki zacznijcie od złapania fałszywego policjanta, który ma wtargnąć do Waszego mieszkania. W tym celu uśpijcie żonę, napełniając kubek z wodą z kranu oraz dodając do niego tabletki nasenne z szafki w łazience. Ustawcie kubek koło kanapy na szafce. Musicie to zrobić szybko, zanim żonie odechce się pić.
Jak zostało wspomniane wcześniej, w międzyczasie podlejcie wodą z drugiego kubka kwiatek w sypialni oraz zbadajcie 3 obrazy: drzewa i jajko w kuchni oraz parę na balkonie w sypialni.
Włączcie i wyłączcie światło w sypialni, jednokrotnie. Jeśli jest to pierwsza Wasza pętla, połóżcie się w łóżku, obudzi Was dzwonek do drzwi.
Teraz wystarczy schować się w szafie i zamknąć za sobą drzwi. Czekajcie aż usłyszycie upadek mężczyzny w sypialni.
Zapnijcie go kajdankami i postrzelcie w ramię, sprawdźcie rozmowy w jego telefonie. Teraz możecie rozpocząć przesłuchanie. Wypytajcie go o wszystko na temat żony, o co możecie - zadane pytania zostaną oznaczone kolorem szarym. Nie mówcie, że jesteście niewinni i nie pytajcie go o córkę, dopóki nie wyczerpiecie puli pytań o żonę. Gdy zakończycie, możecie opuścić mieszkanie, by przejść do kolejnej pętli.
Zakończenie 2 - Tchórz / Coward
Zróbcie wszystko to, co wcześniej (kliknięcie światła w sypialni i uśpienie żony), przy przesłuchaniu policjanta nie postrzeliwujcie go. Zabierzcie z łazienki zegarek kieszonkowy (kratka wentylacyjna pod szafką, otworzycie ją kluczem do domu - musicie mieć zamknięte drzwi do łazienki), oraz telefon komórkowy z szafy na ubrania w salonie, z kieszeni ubrania. Gdy policjant się obudzi, powiedzcie, że jesteście niewinni i zacznijcie współpracę wykonując polecenia:
- Dajcie mu zegarek,
- Idźcie do salonu usiąść na kanapie,
- Dajcie mu telefon,
- Powiedzcie przez telefon o samobójstwie żony.
Wykonanie tego zakończenia jest istotne, byś wiedział, że mężczyzna zamierza zabić żonę. Zmienia to formę tego, co zrobi w etapie, gdy będziecie chcieli mu udowodnić, że się myli.
Przesłuchanie żony
Gdy przesłuchaliście policjanta, możecie przejść do przesłuchania żony. Najpierw jednak zbierzcie potrzebne przedmioty: otwórzcie lodówkę, by zabrać zdjęcie z Polaroida. Zabierzcie zegarek kiszonkowy z kratki wentylacyjnej pod szafką w łazience, otwierając ją kluczem do drzwi (za zamkniętymi drzwiami do łazienki).
Podejdźcie do żony. Zapytajcie ją o przeszłość i wybierzcie opcję 2: wiecie co ukrywa w wentylacji. Gdy zapyta Was o dowód, wybierzcie zegarek z ekwipunku. Zapewne nie dowiecie się wszystkiego nim przyjdzie policjant, więc będziecie musieli powtórzyć tą pętlę 2-3x, by dowiedzieć się całej prawdy nim przejdziecie dalej. Powiedzcie jej także o policjancie i jego powiązaniach z jej ojcem i zadajcie wszystkie możliwe pytania, także o nianię i przyrodniego brata. Kluczowe jest udowodnienie żonie, że to nie ona jest winna - prowadzi do tego jest zdjęcie z lodówki oraz tego, że ma brata.
Aby zweryfikować poprawność przeprowadzonych zeznań, należy zadzwonić do Trzmiela i poprosić o pomoc ("żona jest niewinna"). Jeśli się zgodzi, możecie kontynuować.
Drugie przesłuchanie policjanta
Gdy przeprowadzicie pełną konwersację z żoną i dowiecie się wszystkiego na podstawie danych od policjanta, ponownie musicie go uwięzić i postrzelić. Dokonacie teraz finalnej konfrontacji informacji od policjanta i żony, które wykorzystacie w kolejnej pętli. Miejcie ze sobą zegarek i zdjęcie jako dowody, pokażcie mu je przeciągając z ekwipunku.
Jeśli wykonaliście pełne przesłuchanie za pierwszym razem, ten etap będzie pomijalny i nie będziecie musieli przesłuchiwać go drugi raz.
Zwierzenie policjanta
Ostatni etap "wstępu" do poznania całego obrazu, to doprowadzenie do spotkania żony i policjanta w taki sposób, by nikt nie ucierpiał oraz wyjawione zostały dodatkowe informacje dla bohatera. Weźcie telefon z szafy (w kieszeni ubrania) i zadzwońcie do Trzmiela za zamkniętymi drzwiami do pokoju. Trzmiel zgodzi się na pomoc tylko, jeśli macie komplet informacji od żony i policjanta.
Porozmawiajcie z żoną wręczając żonie zdjęcie z polaroidu - od razu przejdziecie do sedna tłumacząc jej niewinność. Teraz wystarczy poczekać na policjanta - możecie powiedzieć jej, że proponujecie poczekać na policjanta, by czas minął szybciej. Gdy wejdzie do domu, żona zacznie z nim konwersacje. Jeśli jednak policjant nie chce Was słuchać i jest agresywny, nie macie kompletu informacji, lub nie widzieliście śmierci żony (zakończenie 2). Po dialogu macie komplet informacji, możecie przejść dalej.
Po wykonaniu wymienionych czynności i rozmowie z policjantem oraz odkryciu istnienia brata, rozpocznie się faza 2 - teraz jest okazja na zdobycie osiągnięć związanych z przenikaniem faz (obrazy i kwiatek w sypialni).
Zakończenie 3 - Świstak / Groundhog
Po rozmowie z policjantem i jego wycofaniu się z mieszkania w pokojowy sposób (w opisie Zwierzenie policjanta powyżej), odblokujecie nową opcję dialogową w rozmowie z Trzmielem tłumacząc jej, dlaczego jej ojciec to robi. Wykonując ten telefon, możecie odblokować zakończenie i osiągnięcie Świstak. Na telefonie sprawa się nie kończy...
Musicie dodatkowo być miłymi dla żony i przeprowadzić prawidłowo całą kolację: pomóżcie jej nakryć do stołu (kubki, talerze), wysłuchajcie jej co ma do powiedzenia racząc się deserem. Otwierając prezent wybierzcie pozytywną opcję ciesząc się z zapowiedzi dziecka. Na koniec zgódźcie się na taniec i zatańczcie do zakończenia sceny.
Trzecie przesłuchanie policjanta
Po raz kolejny przesłuchajcie, a potem uśpijcie żonę i zajmijcie się policjantem. Musicie go przesłuchać w temacie niani oraz brata żony, który jest zabójcą jej ojca. Wypytajcie o niego oraz o imię niani.
Pokażcie policjantowi ubranko dziecięce wyjęte z komody (prezent). To zapewni Wam kontynuację wątku fabularnego.
Automatycznie po przesłuchaniu i poznaniu prawdy, traficie do innego pokoju. Odpowiedź w tym momencie nie ma znaczenia.
Zakończenie 4 - Przyznanie się / Confessed
Zakończenie Przyznanie się możecie uzyskać teraz, po poznaniu tożsamości "brata", po przesłuchaniu policjanta z nowymi dowodami. Zakończenie to jest bardzo łatwe, jednak nie można popełnić błędu: w każdym dialogu bieżcie winę na siebie. Przy rozpoczęciu rozmowy z żoną i rozmowie o przeszłości, dostępna jest teraz nowa opcja dialogowa: "Powiedz jej, co naprawdę się wydarzyło". Ten dialog prowadzi do zakończenia Przyznanie się. W kolejnych odpowiedziach, powiedzcie, że to Wy zabiliście jej ojca oraz że to wszystko Wasza wina. Należy także dodać, że przyznacie się do winy przed policjantem.
Następnie idźcie po zegarek kieszonkowy z łazienki oraz zadzwońcie do Trzmiela. Tu także pokaże się nowa opcja dialogowa: Przyznaj się, że jesteś zabójcą. Teraz wystarczy poczekać lub położyć się do łóżka, by czas szybciej minął. Na koniec przyznajcie się do wszystkiego przed policjantem wybierając nowe opcje dialogowe ani razu nie odmawiając przyjęcia winy na siebie. Przekażcie mu finalnie zegarek i opuśćcie mieszkanie.
Uważajcie, gdyż czas na zegarku będzie się teraz cofał! Nie chcecie jednak na tą chwilę dowiedzieć się, co się stanie, gdy wskazówka cofnie się o dwie minuty - prowadzi to do innego zakończenia, o którym przeczytacie za chwilę.
Zakończenie 5 - Samotność / Alone
Zakończenie Samotność jest łatwe i krótkie. Idźcie po zegarek do łazienki i poczekajcie, aż wskazówki cofną się o dwie minuty od pełnej godziny. Traficie teraz do małego pokoju - macie tu do wyboru dwie opcje dialogowe. Wybierzcie drugą: może to lepiej, że nie jesteśmy razem. Trafiacie ponownie do pętli, jednak z pewnym mocnymi ograniczeniami - możecie jednak nadal odblokować dwa zakończenia... Po tym zakończeniu zobaczycie napisy końcowe - co jednak nie oznacza, że nie macie dostępu do kolejnych zakończeń.
Zakończenie 6 - Kontynuacja / Continue
W tym zakończeniu wykonajcie te same kroki co wcześniej. Jedyne co się zmienia, to forma dialogu z mężczyzną w pokoju - wybierzcie opcję dialogową chcę być z nią oraz później ona nie musi o niczym wiedzieć.
W ten sposób ponownie gra "zakończy się", ale kontynuując, wracacie do swojego mieszkania w poprzednim stanie. Jeśli sprawdzaliście wcześniej obraz w kuchni z jajem, nad kuchenką, teraz nadeszła jego trzecia faza, w której zamiast jajka pojawia się wąż zjadający własny ogon - sprawdzenie obrazu pozwoli odblokować osiągnięcie Uroboros. Do uzyskania tego osiągnięcia, musicie wcześniej zaliczyć zakończenie Samotność.
Zakończenie 7 - Obecność umysłu / Mindfulness
W zakończeniu Obecność umysłu stajecie w mieszkaniu sami. Jedyny dostępny obiekt interakcji to zegarek z łazienki. Jak wspomniano wcześniej, to zakończenie jest dostępne jedynie, jeśli zapytaliście żonę o książkę 2x i w kolejnej pętli wypowiedzieliście do niej sentencję z książki (ponownie pytając o książkę).
Jeśli chcecie zaburzyć kolejność zakończeń, po tym zakończeniu definitywnie zostają zresetowane postępy i będziecie musieli zaczynać grę od nowa. Upewnijcie się, że zaliczyliście oba zakończenia Samotność i Kontynuacja oraz osiągnięcia z obrazami, jeśli Wam na nich zależy.
Podnieście go i ręcznie ustawcie wskazówkę na dwie minuty przed dwunastą. Poczekajcie, aż wskazówka sekundowa osiągnie 12.
Ponownie trafiacie do pokoju z ojcem żony. To zakończenie jest o tyle trudne w realizacji, gdyż zamiast opcji dialogowych, wybieracie obiekty z otoczenia.
Kliknijcie najpierw na książkę poniżej bohatera, czerwoną, taką samą jak ta, którą czytała Wasza żona. Później należy kliknąć na zegar na ścianie, nad miejscem, gdzie siedzi bohater. Po kliknięciu zegara, musicie jeszcze poczekać aż wybije 12. Nie klikajcie opcji dialogowych. Po tym zakończeniu następuje definitywne zakończenie gry i podwójne napisy końcowe.