futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 17 czerwca 2020, 10:19

Soundbar a dźwięk przestrzenny 5.1. Soundbar – dobry głośnik do telewizora i komputera

Spis treści

Soundbar a dźwięk przestrzenny 5.1

Pomiędzy soundbarami z parą głośników stereo, a tymi wyposażonymi w więcej przetworników (3.1, 5.1, 6.1 lub 7.1) jest, a przynajmniej powinna być znacząca różnica. Te drugie mają według producentów zapewnić dźwięk przestrzenny. Są różne pomysły jak go uzyskać z płaskiej listwy, w której wszystkie głośniki znajdują się przed słuchaczem.

Yamaha, która de facto stoi za stworzeniem pierwszego soundbara, stawia na odbijanie wiązek dźwięku. Jak to działa? Część głośników znajduje się pod kątem umożliwiającym odbicie się fal dźwiękowych od ścian. Do uszu słuchacza mają one docierać od boku, a nawet od tyłu, co ma zapewnić wrażenie dźwięku przestrzennego. W takim przypadku zaczyna mieć znaczenie to, jak wygląda nasz pokój. Jeśli po obu stronach soundbara nie ma ścian, ale np. okno z zasłonami, efekt będzie znacznie gorszy, przynajmniej w tańszych modelach. Na niektórych belkach istnieją co prawda możliwości konfiguracyjne pozwalające „zaznaczyć”, jakie warunki akustyczne panują w pomieszczeniu, ale nawet poprawne ich określenie niewiele zmienia i nie wzmacnia efektu surround, który ze względów konstrukcyjnych i tak nie jest w soundbarach jakiś wybitny.

Producenci przez wiele lat szukali możliwości na poprawienie tego stanu rzeczy. Jednym z pomysłów zrealizowanych w przypadku topowych modeli belek od Japończyków z technologią dźwięku przestrzennego YSP jest dołączony do zestawu mikrofon kalibracyjny. Jego zadaniem jest zmierzenie warunków akustycznych pokoju po to, aby soundbar wiedział, w jaki sposób mają odbijać się tworzone przez niego wiązki dźwięku i w jakim czasie powinny one być wysyłane. Przykładem belki wykorzystującej mikrofon kalibracyjny jest Yamaha MusicCast YSP-2700 dostępny w zestawie z subwooferem za około 4 tysiące złotych.

Zostało jeszcze 62% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Mateusz Ługowik

Mateusz Ługowik

Swoje pierwsze teksty napisał dla portalu z ciekawostkami ze świata. Niedługo potem zaczął tworzyć artykuły, których głównym tematem była kawa. Dopiero trzecia strona dotyczyła gier, sprzętu i nowych technologii. Stamtąd trafił do Gry-Online.pl. Obecnie zajmuje się pisaniem tekstów o tematyce sprzętowej oraz aktualizowaniem tekstów growych i techowych. Od czasu do czasu opracowuje też wiadomości do newsroomu. W wolnym czasie gra, pomaga rozwiązywać problemy z PC, ogląda seriale i stare polskie komedie, czyta komiksy (team DC!) i jeździ na koncerty. Jest hopheadem.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Na czym najchętniej odtwarzasz dźwięk w grach?

25,4%
Głośniki stereo lub 2.1
4,1%
Głośniki wbudowane w TV/monitor
10,9%
Zestaw kina domowego
55,6%
Słuchawki / headset
4,1%
Soundbar
Zobacz inne ankiety
Słuchawki 7.1 – czy warto kupić do gier?
Słuchawki 7.1 – czy warto kupić do gier?

Rozglądając się za nowymi słuchawkami, gracze coraz częściej wybierają modele oferujące dźwięk przestrzenny 7.1. Czy rozwiązania tego typu faktycznie mają sens? Jak przekładają się na wrażenia z rozgrywki oraz wyniki osiągane w grach?