autor: Anna Karpińska
Konferencja Entertainment Standard 2010
Pod koniec listopada w Warszawie odbyła się konferencja EntertainmentStandard 2010 – pierwsze tego typu przedsięwzięcie poświęcone w całości zagadnieniom rozrywki w Internecie.
W dniach 25-26 listopada w Warszawie odbyła się konferencja EntertainmentStandard 2010 – pierwsze tego typu przedsięwzięcie poświęcone w całości zagadnieniom rozrywki w Internecie. Spotkanie zorganizowane zostało przez serwis Internet Standard, zajmujący się komentowaniem rozwoju rynku globalnej sieci, przygotowywaniem specjalistycznych raportów i organizowaniem szkoleń oraz konferencji adresowanych do ludzi związanych pośrednio i bezpośrednio z branżą internetową. Pierwsza odsłona EntertainmentStandard koncentrowała się na trzech kluczowych segmentach rozrywki online: grach, filmach oraz muzyce. Dla graczy z oczywistych względów najbardziej interesująco zapowiadały się prezentacje związane z tą pierwszą dziedziną.
Jako że zakres konferencji był dość obszerny, organizatorzy podzielili wszystkie zaplanowane wystąpienia na pięć bloków tematycznych: Play, Hear, Watch, Reklama i marketing w rozrywce oraz Nowe projekty rozrywkowe. W ciągu dwóch dni prelegenci przedstawili prezentacje na temat usług typu VOD (Video on demand), multimedialnych platform wideo, audiobooków i muzyki. Oprócz tego ujawniono kulisy realizacji transmisji na żywo z imprezy Open’er Festival 2010 i zaprezentowano pokaźną ilość danych statystycznych dotyczących różnych obszarów rozrywki internetowej. Wśród uczestników znalazło się wielu pracowników czołowych firm branży elektronicznej rozrywki, telewizji i segmentu muzycznego, w tym między innymi: Adam Bąkowski i Marcin Hajek z Onet.pl, Łukasz Skalik z WP.TV, Łukasz Skrzypek pełniący funkcję prezesa zarządu Iplex.pl, Michał Przymusiński z iTVP-HD oraz założyciele CD Projektu – Marcin Iwiński i Michał Kiciński.
To właśnie dwaj ostatni panowie jako pierwsi przedstawili w sekcji Play swoje osiągnięcia na polu internetowej rozrywki. Ich prezentacja zatytułowana „Gog.com – pierwszy globalny cyfrowy biznes z Polski” poświęcona została obecnej sytuacji serwisu na rynku światowym, działaniom marketingowym i planom firmy na przyszłość. Założyciele CD Projektu przedstawili uczestnikom konferencji 5 podstawowych zasad sprzedaży gier na platformie GOG, które można streścić w następujących punktach:
- Brak zabezpieczeń DRM.
- Ta sama cena dla użytkowników z całego świata.
- Gwarancja kompatybilności gier z nowymi systemami operacyjnymi.
- Dodatkowe materiały do gier (tapety, grafiki i inne bonusy).
- Bezpłatne pobieranie (dowolną ilość razy).
Marcin Iwiński zapytany o to, skąd bierze się popularność serwisu, który umożliwia zakup tylko i wyłącznie klasycznych tytułów, zwrócił uwagę na fakt, że GOG.com dostarcza produktów innego typu niż większości stron zajmujących się cyfrową dystrybucją. Na rynku jest obecnie jeden lider, który znacząco wyprzedza wszystkich rywali (platforma Steam). GOG zamiast próbować mu dorównać, podążając śladem swoich konkurentów, kroczy w tym samym kierunku, ale nieco inną ścieżką. „Chodzenie za stadem ma bardzo wiele minusów. Staramy się chodzić obok stada” – podsumował politykę firmy Iwiński.