autor: Michał Zegar
Zobacz kolejne przepiękne demo Unreal Engine 5
W sieci pojawiło się kolejne fotorealistyczne fanowskie demo silnika Unreal Engine 5 – tym razem zatytułowane „Piwnica stolarza”. Aby osiągnąć tak wysoki poziom jakości oprawy graficznej, autor skorzystał z techniki path tracingu.
Kolejna, piąta generacja silnika Unreal Engine już niebawem wyjdzie z fazy wczesnego dostępu. Technologia ta oferuje niemalże fotorealistyczną oprawę graficzną, o czym mogliśmy się przekonać w grywalnym demie technologicznym firmy Epic Games pt. The Matrix Awakens.
Nie powinno jednak dziwić, że niektórzy entuzjaści starają się zawiesić poprzeczkę jeszcze wyżej. Jedną z takich osób jest youtuber o pseudonimie BlackOudanArt, którego ostatnie wideo pokazuje potęgę silnika Unreal Engine 5. Efekt jest piorunujący.
Dolina niesamowitości
Początkowo można odnieść wrażenie, że to, co się właśnie zobaczyło, nie jest renderem, lecz sprawnie zmontowanym wideo z rzeczywistego warsztatu. Jednak dogłębniejsze przyjrzenie się cieniom na półce w lewym skrzydle pokoju oraz migotającemu światłu na niektórych powierzchniach pozwala pojąć, że to, co właśnie ujrzeliśmy, jest mimo wszystko „sztuczne”.
Deweloper zapewnia, że do stworzenia powyższego rendera nie skorzystał z dobrodziejstw techniki fotogrametrii:
Wszystko opracowałem od podstaw, nie użyłem żadnych fotoskanów – z wyjątkiem rdzawej metalowej tekstury na ścianie z narzędziami oraz tej zastosowanej na podłożu (pochodzi ona z Quixela).
Skorzystałem także ze ZBrusha, Substance Paintera i Mayi do stworzenia kilku zasobów (…).
Path tracing
W celu uzyskania takiej jakości oprawy graficznej BlackOudanArt sięgnął po tzw. path tracing, który działa na bazie techniki ray tracingu.
- Dzięki temu udało mu się uzyskać niemalże fotorealistyczny poziom globalnego oświetlenia.
- Youtuber już opracowuje kolejny materiał wideo z „Piwnicy stolarza” – tym razem ma jednak skorzystać z wbudowanego w UE5 narzędzia Lumen.
Podsumowanie
Na bazie tego silnika powstają m.in. Senua's Saga: Hellblade II oraz S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl (choć prace nad tą drugą grą są w tym momencie wstrzymane z powodu wojny na Ukrainie). Oba tytuły mogą poszczycić się powalającą jakością oprawy graficznej na dotychczas zaprezentowanych materiałach z nich.
Co więcej, niedawno rodzime CD Projekt RED zapowiedziało, że także zamierza użyć go do produkcji swoich przyszłych dzieł – w tym „Wiedźmina 4”.
Minie jednak jeszcze dużo czasu, nim grafika w grach osiągnie poziom dorównujący temu z powyższego wideo BlackOudanArt. Kto wie, może uda się to np. studiu Crytek w Crysisie 4.