autor: Szymon Liebert
Zobacz Brigade, silnik od twórcy moda iCEnhancer do GTA IV - path tracing w akcji
Twórca iCEnhancer, moda graficznego do GTA IV, pokazał silnik, który opracowuje z firmą OTOY. Technologia Brigade renderuje obraz przy pomocy metody znanej jako „path tracing”. Efekty pozostawiają wiele do życzenia, ale i tak robią bardzo dobre wrażenie.
Hayssam Keilany, modder znany ze stworzenia iCEnhancer, czyli graficznego rozszerzenia GTA IV, pokazał autorski silnik, który współtworzy z firmą OTOY. Technologia nazywa się Brigade 2 Engine i obsługuje technikę „ray tracingu” w czasie rzeczywistym. Opublikowane obrazki i krótki film pozostawiają wiele do życzenia, ale zdaniem niektórych udowadniają, że mamy do czynienia z naprawdę solidną porcją oprogramowania.
Demo Brigade zostało pokazane na imprezie Siggraph, która odbyła się na początku tego miesiąca w Los Angeles. Założenia technologii przybliżył na swoim blogu Samuel Lapere, specjalista od grafiki z firmy OTOY. W krótkim wpisie czytamy, że poniższy film nie reprezentuje jakości obecnej wersji silnika, bo został nagrany na słabym komputerze. Normalnie Brigade działa w 60 klatkach animacji na sekundę i rozdzielczości 1280x720.
Sam „path tracing” to technika renderowania, oparta na tak zwanym „ray tracingu”, która pozwala obliczać w czasie rzeczywistym odbicia, oświetlenie i inne elementy. Efektem ubocznym stosowania jej jest powstający „szum”, czyli zakłócenia widoczne na filmie i obrazkach. „Path tracing” wymaga też wielu dodatkowych obliczeń. Mimo tego, próba ujarzmienia go może zaowocować silnikiem zdolnym do wyświetlania realistycznych obrazów.
Twórcy Brigade 2 zastrzegają, że technologia jest nadal w przygotowaniu i do ukończenia prac nad silnikiem zostało sporo czasu. Taka technika renderowania jest bowiem kosztowna i wymaga mocnego sprzętu. Trudno więc powiedzieć, kiedy i czy w ogóle zobaczymy ją w pełnoprawnej grze. Sama firma OTOY chce dostarczać odbiorcom zaawansowaną grafikę korzystając z obliczeń w chmurze – być może to jedna z dróg dla rozrywki elektronicznej.