autor: Michał Kułakowski
Zmarł legendarny artysta H.R.Giger, twórca postaci Obcego
Zmarł legendarny szwajcarski grafik i projektant H.R.Giger. Kultura popularna zawdzięcza mu Obcego, prawdziwą ikonę horroru i jedno z najbardziej przerażających i zapadających w pamięć przedstawień pozaziemskich form życia. Dziedzictwo Gigera wciąż inspiruje kolejnych artystów oraz twórców, w tym deweloperów nadchodzącej gry Alien: Isolation.
Jak podają źródła, na skutek obrażeń otrzymanych podczas upadku ze schodów, w wieku 74 lat, zmarł Hans Ruedi Giger. Był on legendarnym grafikiem i projektantem, którego surrealistyczne prace odbiły się szerokim echem, nie tylko w kręgach znawców sztuki, ale przede wszystkim wśród miłośników i konsumentów popkultury, science-fiction i horroru. Giger urodził się 5 lutego 1940, w mieście Chur w Szwajcarii. Studiował architekturę oraz projektowanie przemysłowe w Zurichu. Jako artysta używał głownie aerografu i przenosił na płótna niepokojące nocne wizje i koszmary, które dręczyły go przez całe życie i były wynikiem problemów ze snem. Jego zawierający mnóstwo podtekstów seksualnych styl, przedstawiający dziwaczne biomechaniczne ludzkie hybrydy przykuł w latach 70. uwagę Hollywood.
Artysta został zaproszony do Stanów gdzie zajmował się przygotowaniem projektów i grafik koncepcyjnych dla filmów, takich jak Gatunek, Batman Forever (niewykorzystany projekt batmobilu), Poltergeist 2 czy nigdy nie ukończona i szalenie ambitna Diuna w reżyserii Alejandro Jodorowsky'ego, przy której pracowali także Salvador Dali, Nick Jagger, Orson Wells i zespół Pink Floyd. Oczywiście największą sławę Szwajcarowi przyniosły filmy z serii Obcy. Griger nie tylko stworzył postać obcego, ale także wiele innych ikonicznych elementów scenografii, które pamiętane i przywoływane są do dziś, chociażby w Prometeuszu z 2012 roku. Wizerunek ksenomorfa oraz jego kolejnych faz rozwoju, który zaserwowany został widzom w 1979 roku wgniótł ich w fotel, bowiem drastycznie różnił się od tego, co do tej pory mogli zobaczyć w kinach. Gigerowska wizja pozaziemskiego życia oraz ludzko-mechanicznych hybryd inspiruje do dziś twórców na całym świecie, począwszy od grafików i architektów a skończywszy na deweloperach gier, którzy bardzo często odwołują się do twórczości ojca Obcego.
Warto wspomnieć, że w połowie lat 90. Giger nawiązał współpracę ze studiem deweloperskim Cyberdreams i wziął udział przy produkcji dwóch części klasycznej przygodówki point-and-click Dark Seed, które ukazały się w 1992 i 1995 roku. Projekty teł oraz interfejsu autorstwa Szwajcara nadały tytułom niepowtarzalnego klimatu i świetnie korespondowały z ich ponurą treścią, przedstawiającą krajobrazy i miejsca wyjęte z koszmarów.
W najbliższym czasie ponownie będziemy mogli zobaczyć prace Grigera w świecie wirtualnym za sprawą gry Alien: Isolation, która zadebiutuje w sprzedaży 7 października bieżącego roku. Deweloperzy ze studia Creative Assembly wielokrotnie zapewniali o uwadze, z jaką starali się oddać klimat oryginalnego filmu z ksenomorfem. Miejmy nadzieję, że jakość gry oraz jej prezentacja oddadzą sprawiedliwość dorobkowi H.R. Gigera.
W ojczyźnie artysty funkcjonują także dwa tematyczne bary, z wnętrzami inspirowanymi gigerowskimi wizjami
- Alien: Isolation survival horrorem – Obcy niczym Outlast i Amnesia
- Oficjalna strona internetowa gry Alien: Isolation