autor: Bartosz Krawcewicz
Xbox i Cyberpunk 2077 to najgorętsze tematy E3 2019
Według raportu firmy ICO Partners, podczas tegorocznych targów E3 światowe media najwięcej uwagi poświęciły tworzonej przez CD Projekt RED grze Cyberpunk 2077 oraz marce Xbox. Co ciekawe, firma Sony, pomimo braku konferencji, również nie mogła narzekać na brak zainteresowania podczas imprezy.
Firma konsultingowa ICO Partners monitorowała zainteresowanie mediów poszczególnymi markami z branży gier wideo w ciągu trwania targów E3 2019, czyli w okresie od 9 do 16 czerwca tego roku (przy czym mierzenie wyników platformy Google Stadia oraz wydawcy Electronic Arts rozpoczęto nieco wcześniej ze względu na konferencje, które odbyły się zaraz przed oficjalnym rozpoczęciem imprezy). Z przeprowadzonych badań wynika, że wśród gier największą popularnością cieszył się Cyberpunk 2077, a ze wszystkich platform media najczęściej wspominały o urządzeniach należących do rodziny Xboksów.
Do zwycięstwa konsol Microsoftu, oprócz Keanu Reevesa, w dużej mierze przyczyniła się nieobecność na targach największego konkurenta giganta z Redmond w tej branży – firmy Sony. Co ciekawe, pomimo nieobecności na E3, Japończykom udało się osiągnąć imponujący rezultat 76% tego, co wypracowała marka Xbox. Nintendo również nie brakuje powodów do zadowolenia – od 2016 roku przedsiębiorstwo sukcesywnie zwiększa swoją obecność w środkach masowego przekazu (w ciągu zaledwie trzech lat koncern podniósł się z wyniku 26% do 82% w stosunku do lidera zestawienia).
Wśród gier bezkonkurencyjny okazał się Cyberpunk 2077. Drugie miejsce przypadło Final Fantasy VII Remake, a trzecie Marvel's Avengers – obie produkcje wydaje firma Square Enix, dzięki czemu japońskie przedsiębiorstwo może pochwalić się tytułem najczęściej wymienianego w mediach wydawcy podczas tegorocznego E3. W piętnastce najpopularniejszych gier znalazły się tylko dwie nowe marki: tworzone przez FromSoftware we współpracy z pisarzem Georgem R.R. Martinem Elden Ring na miejscu dwunastym oraz Apex Legends na pozycji czternastej. Intrygować może fakt, że piętnastkę tytułów najczęściej wymienianych w środkach masowego przekazu podczas tegorocznych targów zamyka Wiedźmin 3.
Wśród najpopularniejszych wydawców oprócz firmy Square Enix na podium znalazły się: Ubisoft na drugiej pozycji oraz Electronic Arts na trzeciej. Zaskakiwać może wysokie siódme miejsce Devolver Digital, które wyprzedziło między innymi Segę i Activision (wydawca serii Call of Duty w tym roku nie załapał się do zestawienia).
Chociaż Xbox był najczęściej wymienianą przez media marką podczas targów, to jeśli przyjrzymy się wynikom osiągniętym przez poszczególne konsole, to zauważymy, że PlayStation 4 (pomimo nieobecności firmy Sony na E3 2019) wciąż pozostawia konkurencję w tyle. Nintendo Switch zajęło w zestawieniu najpopularniejszych platform drugie miejsce, Xbox One i Xbox „Scarlett” kolejno: trzecie i piąte, a debiutujące w rankingu Google Stadia wylądowało na czwartej pozycji.