autor: Konrad Hazi
Valve ogłasza Steam Link Anywhere oraz sieciowe API dla deweloperów
Valve jeszcze przed rozpoczęciem konferencji GDC postanowiło udowodnić, że nie próżnuje, i zaprezentowało usługę Steam Link Anywhere, pozwalającą na korzystanie ze Steam Link przez Internet, oraz udostępniło za darmo swoją technologię sieciową wszystkim zainteresowanym deweloperom.
Jeszcze przed rozpoczęciem tegorocznej edycji GDC (Game Developers Conference), Valve postanowiło ogłosić dwie dość istotne nowości na platformie Steam. Pierwsza z nich to uruchomienie wczesnej bety usługi Steam Link Anywhere, natomiast druga to prezent dla deweloperów, którzy od teraz mogą korzystać ze Steam Networking Sockets APIs, czyli infrastruktury i technologii sieciowej, która stoi za takimi tytułami jak CS:GO czy Dota 2.
Streaming na własną rękę
Steam Link Anywhere jest rozszerzeniem technologii Steam Link, które ma pozwolić graczom na połączenie się ze swoim komputerem i granie w gry z dowolnego miejsca (dotychczas było to możliwe wyłącznie za pośrednictwem sieci lokalnej). Nowa opcja będzie dostępna zarówno dla posiadaczy urządzeń Steam Link, jak i użytkowników korzystających z aplikacji na platformach Android oraz Raspberry Pi. Jest tylko jeden haczyk – by móc przetestować nową usługę, konieczne jest korzystanie z oprogramowania w wersji beta. Dotyczy to zarówno aplikacji klienckich, jak i samego klienta Steam, gdzie trzeba dołączyć do programu beta-testów.
W praktyce ma to zaś wyglądać tak, że na głównym ekranie Steam Link, gdzie wyświetlana jest lista dostępnych lokalnie urządzeń, otrzymamy także możliwość wyboru opcji „inny komputer”, po zaznaczeniu której będziemy musieli podążać za instrukcjami i po kilku chwilach połączenie powinno już działać. Valve nie podaje dokładnie, jakie będą wymagania nowej usługi, jeśli chodzi o połączenie internetowe, jednak stwierdza, że komputer użytkownika będzie potrzebował „wysokiej prędkości wysyłania”, zaś urządzenie obsługujące Steam Link będzie wymagało „solidnego łącza”.
Steam Link Anywhere musi zmagać się z tymi samymi problemami, co inni dostawcy usług streamingowych, ponieważ przesyłanie dobrej jakości obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym wymaga szybkiego i stabilnego łącza. Jednak jeśli Valve zdoła dobrze zoptymalizować swoją usługę i nie będzie ona wymagała łącz niedostępnych dla zdecydowanej większości użytkowników na świecie, to możemy spodziewać się całkiem ciekawego i generalnie bezkosztowego rozwiązania.
Prezent dla deweloperów
Druga z nowości zaprezentowanych przez Valve nie jest aż tak widowiskowa dla szarych użytkowników i kierowana jest przede wszystkim do twórców gier. Biorąc pod uwagę fakt, że konkurencja, choćby w postaci Epic Games Store, rośnie w siłę, Steam Networking Sockets APIs można śmiało potraktować jako zachętę dla deweloperów, którzy od teraz będą mogli wykorzystywać za darmo sieć serwerów należących do Valve do obsługi aspektów sieciowych swoich produkcji. Rozwiązanie to ma być szybkie i bezpieczne, a także, za sprawą uwolnienia dużej części kodu, może pozwolić autorom na dużo łatwiejsze tworzenie trybów multiplayer oraz innych usług sieciowych. Więcej na temat wprowadzanych nowości na platformie Steam Valve ma zamiar opowiedzieć 21 marca podczas panelu na Game Developers Conference.