autor: Michał Kułakowski
Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a – porównanie oprawy graficznej z PlayStation 3
Dzięki analizie serwisu Digital Foundry dowiedzieliśmy się, na jakie zmiany i poprawki w oprawie graficznej gier wychodzących w skład pakietu Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a mogą liczyć gracze, którzy w październiku nabędą go na PlayStation 4.
W październiku na PlayStation 4 ukaże się Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a, zawierająca trzy odsłony popularnej serii przygodowych produkcji akcji, które pierwotnie ukazały się na PlayStation 3. Deweloperzy kolekcji ze studia Bluepoint Games obiecują, że nie jest ona jedynie prostym remasterem, a w przygotowanie nowych wersji gier włożono ogromną pracę i to nie tylko ze względu na to, że wszystkie trzy części Uncharted zaprojektowane zostały z myślą o wykorzystaniu unikalnej architekturę procesora PlayStation 3, co znacząco utrudniło ich konwersję na nową platformę sprzętową. Zgodnie z zapewnieniami, liczne zmiany miały dotknąć także oprawy graficznej. Wprowadzono obsługę rozdzielczości 1080p, a także poprawiono framerate, umożliwiając po raz pierwszy zabawę z obrazem wyświetlanym ze stałą prędkością 60 klatek na sekundę. Dodatkowo miano ulepszyć również modele postaci, tekstury oraz efekty specjalne.
Specjaliści z Digital Foundry i serwisu Eurogamer postanowili sprawdzić te zapowiedzi i na podstawie opublikowanego kilka dni temu zwiastuna ocenić na jak daleko idące poprawki zdecydowali się twórcy z Bluepoint Games. Wstępna analiza porównawcza z oryginałami z PlayStation 3 wykazała, że rzeczywiście mamy do czynienia z dużymi, choć nie spektakularnymi modyfikacjami. Najwięcej z nich możemy zobaczyć w materiale pochodzącym z pierwszego Uncharted, który ukazała się w 2007 roku. Widzimy wyraźnie, że nie tylko otoczenie, ale i modele postaci zyskały zupełnie nowe szczegóły i ostrość. Podobny zabieg spotkał także dwa sequele, co zauważyć można przede wszystkim w przerywnikach filmowych.
Deweloperzy zdecydowali się na nowe efekty świetlne, co odzwierciedla się w bardziej realistycznych cieniach czy wyglądzie eksplozji. Wprowadzono także głębię ostrości, nadającą całości dodatkowego filmowego charakteru. Digital Foundry zauważa jednak, że gry nie posiadają znienawidzonych przez wielu graczy efektów rozmycia ruchu (tzw. motion blur), które dodawały dynamizmu wielu scenom z Uncharted 2 i Uncharted 3. Pod znakiem zapytania w tej chwili stoi ich obecność w finalnym produkcie. Warto zaznaczyć, ze wszystkie materiały ze zremasterowanej kolekcji pochodzą z trailera, tak więc na jego jakość wpływa również konwersja wideo. Na kompleksową analizę zmian wprowadzonych do serii przez Bluepoint Games będziemy musieli poczekać do premiery pakietu.
Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a ukaże się 9 października tego roku i będzie dostępna wyłącznie dla posiadaczy PlayStation 4. Poza wspomnianymi zmianami graficznymi gry posiadać będą dwa nowe poziomy trudności, a także tryb Speed Run mierzący czas przejścia poszczególnych poziomów i pozwalający porównywać nasze wyniki z innymi graczami.