Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 16 maja 2012, 16:17

autor: Adrian Werner

Testujemy notebooka G75VW 3D - część II

Przed wami druga część testu najnowszego członka rodziny Republiki Graczy, czyli notebooka ASUS G75VW 3D.

Zapraszamy do drugiej części naszego artykułu o notebooku ASUS G75VW 3D, w którym znajdziecie m.in. testy wydajności takich gier jak Wiedźmin 2 czy Call of Duty: Modern Warfare 3.

Podstawowe informacje o samym notebooku znajdziecie w pierwszej części naszego artykułu. Więc tutaj, bez zbędnych ceregieli przejdźmy od razu do testów wydajności w grach.

.

CRYSIS 2

Ustawienia ultra, rodzielczość 1920 x 1080

Ponownie zacznijmy od gry siejącej postrach swoimi wymaganiami sprzętowymi, czyli Crysis 2. W dniu premiery gra nie wywoływała opadu szczęki swoją grafiką i chodziła płynnie nawet na słabszych pecetach. Gracze narzekali, że Crytek osiadł na laurach i nie zaoferował czegoś wyjątkowego. Niemieckie studio odpowiedziało na tę krytykę wypuszczając kilka miesięcy później dwie olbrzymie aktualizacje, dodające zaawansowane efekty DirectX 11 oraz wysokiej jakości tekstury. Po zainstalowaniu obu łatek gra powala na kolana pod względem wizualnym, ale jednocześnie wymaga naprawdę potężnego sprzętu. To właśnie tę ulepszoną wersję przetestowaliśmy na G75VW.

To, co przygotował Crytek okazało się zbyt wymagające dla naszego notebooka. Przy ustawieniach ultra i rozdzielczości 1366 x 768 konfiguracja po prostu nie wystarczyła aby to wszystko obsłużyć. Rezultat był taki, że silnik regularnie schodził poniżej 20 klatek na sekundę, co uniemożliwiało czerpanie jakiejkolwiek przyjemności z rozgrywki.

.

Ustawienia ultra, rodzielczość 1366 x 768

W przypadku Crysisa 2 konieczne więc były pewne kompromisy. Do poprawy wydajności trzeba obniżyć poziom detali lub zmniejszyć rozdzielczość. Wpierw spróbowałem drugiej z tych metod. W 1366 x768 uzyskałem zadowalającą prędkość działania przy opcjach ultra. Gra wciąż wyglądała obłędnie i przez większość czasu pozostawała powyżej 30 FPS-ów. Spadki poniżej tej wartości zdarzały się bardzo rzadko i były niewielkie. Wszystko to powodowało, że można było bez problemy cieszyć się jednocześnie piękną grafiką i płynną rozgrywką. 

.

Ustawienia wysokie, rodzielczość 1920 x 1080

Niektórzy gracze wolą jednak wyższą rozdzielczość, nawet kosztem poziomu detali. Dlatego sprawdziłem też wydajność notebooka przy ustawieniach wysokich i rozdzielczości 1920 x 1080.  Wyniki były bardzo dobre i nie pojawiały się żadne widoczne spowolnienia.

Zanim przejdziemy do kolejnej gry przygotowałem dla Was obrazek porównujący opcje wysokie i ultra. Jak widać różnica jest bardzo duża, choć gwoli sprawiedliwości trzeba dodać, że nawet na wysokich ustawieniach Crysis 2 oferuje bardzo ładną grafikę.

.

Might & Magic: Heroes VI

Ustawienia wysokie, rodzielczość 1920 x 1080

Kolejnym wziętym na tapetę tytułem było Might & Magic: Heroes VI, czyli najładniejsza dostępna obecnie na rynku strategia turowa. ASUS G75VW poradził sobie z nią wyśmienicie. Przy ustawieniach wysokich i rozdzielczości 1920 x 1080 silnik wykazywał się wyjątkową stabilnością prawie przez cały czas wyświetlając pięćdziesiąt kilka klatek na sekundę. Nie było żadnych większych wahań płynności, a najniższy zanotowany wynik wyniósł 49 FPS.

.

StarCraft II: Wings of Liberty

Ustawienia ultra, rodzielczość 1920 x 1080

Studio Blizzard Entertainment to prawdziwa legenda rynku pecetowego, dlatego wśród naszych testów nie mogło zabraknąć gry StarCraft II. Jej twórcy słyną z doskonałej optymalizacji i opinię tę potwierdziły nasze benchmarki. Przy ustawieniach ultra i rozdzielczości 1920 x 1080 nie pojawiały się najmniejsze nawet problemy z wydajnością i silnik nigdy nie zszedł poniżej 56 FPS-ów. Komfort zabawy był więc stuprocentowy.

.

Call of Duty: Modern Warfare 3

Ustawienia wysokie, rodzielczość 1920 x 1080

Jeszcze lepiej spisał się G75VW w starciu z Call of Duty: Modern Warfare 3. Przy ustawieniach wysokich i rozdzielczości 1920 x 1080 notebook zawsze generował przynajmniej 79 klatek na sekundę, a najczęściej sporo więcej.

.

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

Ustawienia bardzo wysokie, rodzielczość 1920 x 1080

Na koniec zostawiliśmy rodzimą superprodukcję Wiedźmin 2: Zabójcy Królów. Studiu CD Projekt RED udało się stworzyć nie tylko zdecydowanie najładniejszego RPG-a na rynku, ale również jedną z najbardziej imponujących wizualnie gier w ogóle, niezależnie od gatunku. Cały ten splendor ma jednak swoją cenę, a są nią spore wymagania sprzętowe.

Przy rozdzielczości 1920 x 1080 i ustawieniach bardzo wysokich (wyłączyliśmy jedynie ubersampling i SSAO, które w przypadku tej gry są mordercze dla każdego peceta) nasz notebook poradził sobie jednak całkiem dobrze. Spadki poniżej 30 klatek na sekundę zdarzały się co prawda często, ale były one nieznaczne. W praktyce silnik zawsze wyświetlał przynajmniej 28 FPS-ów, więc nie było żadnych problemów z cieszeniem się rozgrywką.

.

PODSUMOWANIE

ASUS G75VW godnie kontynuuje tradycje tej serii. To zdecydowanie jeden z najpotężniejszych notebooków dostępnych obecnie na rynku i pomijając nieszczęśliwe umiejscowienie gniazda zasilania, również jeden z najlepiej wykonanych laptopów do gier. Jego konfiguracja jest na tyle mocna, że bez problemu potrafi udźwignąć każdą grę w wysokich detalach. Z rzadka trafia się tytuł, który może sprawiać problemy na ustawieniach maksymalnych, co dobitnie pokazuje że notebooki, nawet najnowsze i najdroższe modele, wciąż nie mogą się równać z komputerami stacjonarnymi. Jednak nawet w takich wypadkach wystarczy trochę obniżyć rozdzielczość lub poziom detali, aby G75VW potrafił wygenerować płynną grafikę.

Na koniec dodajmy, że zgodnie z nazwą ASUS G75VW 3D obsługuje trójwymiarowe wyświetlanie obrazu. Jest to jednak obszerny temat i dlatego poświęcimy mu oddzielny artykuł.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej