autor: Artur Falkowski
Technologia zastosowana w X360 wkróce w konsolach przenośnych?
Podczas Game Developers Conference firma AMD wyjawiła pewne informacje dotyczące wykorzystania technologii zastosowanej w X360 przy tworzeniu układów przeznaczonych dla handheldów.
Podczas Game Developers Conference firma AMD wyjawiła pewne informacje dotyczące wykorzystania technologii zastosowanej w X360 przy tworzeniu układów przeznaczonych dla handheldów.
Wspomniana firma zapowiedziała wydanie zestawu narzędzi deweloperskich służącego do tworzenia gier wykorzystujących nowe układy graficzne do urządzeń mobilnych. W skład zestawu wejdzie Rendermonkey 1.7, program do opracowywania shaderów wykorzystujących OpenVG 1.0, OpenGL 2.0 oraz znaną z X360 architekturę zunifikowanych shaderów.
Taka technologia wydaje się być wręcz wymarzona do zastosowania w konsolach przenośnych, dlatego też serwis ARS Technica wystosował bezpośrednie zapytanie do AMD, czy w planach jest wykorzystanie nowych układów w handheldach. Oto jaką odpowiedź otrzymano:
„W skrócie – tak. Naszym celem jest umożliwienie wysokiej jakości rozrywki na wszystkich urządzeniach przenośnych, niezależnie od tego, czy będą to telefony, czy konsole przenośne. W obu przypadkach możliwości i wyzwania są podobne” – stwierdził Andy Thompson z AMD. Przyznał również, że dzięki zastosowaniu nowych energooszczędnych układów graficznych wykorzystujących tę samą architekturę zunifikowanych shaderów, jaka znalazła się w X360 i dostarczeniu odpowiedniego oprogramowania podobnego do tego, jakie stosuje się w tworzeniu gier na PC i konsole stacjonarne, AMD chce ułatwić deweloperom tworzenie produkcji na kilka platform sprzętowych równocześnie.
Nie wiadomo jednak, czy istnieją już jakieś firmy zainteresowane wykorzystaniem nowych układów w konsolach przenośnych. Plotki mówią, że mogą być one zastosowane w nowej odsłonie Zune Microsoftu, multimedialnego odtwarzacza o funkcjach podobnych do tych oferowanych przez popularnego iPoda.