autor: Marcin Skierski
Studio Crytek chce przenieść efekty graficzne DirectX 11 do konsolowych edycji gry Crysis 3
Konsolowe wersje gry Crysis 2 odbiegały graficznie od tego, co oferowała pecetowa edycja z włączonym wsparciem dla bibliotek DirectX 11. W przypadku trzeciej odsłony serii twórcy chcą zmniejszyć tę różnicę i zaimplementować pewne efekty, które teoretycznie byłyby niemożliwe do uzyskania na PlayStation 3 oraz Xboksie 360.
Rasmus Hojengaard ze studia Crytek udzielił wywiadu serwisowi Eurogamer, w którym wypowiedział się na temat możliwości graficznych gry Crysis 3 na konsolach. Celem niemieckiego dewelopera jest jak najwierniejsze odwzorowanie oprawy z PC na PlayStation 3 oraz Xboksie 360.
Pecetowa wersja Crysis 3 korzystać będzie z dobrodziejstw bibliotek DirectX 11, których nie obsługują konsolowe edycje. Mimo to, twórcy w miarę możliwości chcą zaoferować posiadaczom kilkuletnich platform sprzętowych takie same efekty jak na PC. Hojengaard uważa, że nie jest to niewykonalne, ale wymaga zastosowania szeregu programistycznych sztuczek:
„To bardzo, bardzo trudne, ale możliwe. Po prostu wymaga to dużych nakładów pracy. Niektóre elementy tworzone przez ludzi od konsolowych edycji wyglądają absolutnie zdumiewająco. Pewne opcje renderingu teoretycznie nie powinny działać na konsolach, ale udało im się przygotować kod, który może emulować rzeczy podobne do tych oferowanych (…) przez biblioteki DirectX 11. Nasi specjaliści od konsol nie dysponują tak przyjazną strukturą jak w przypadku DirectX 11, ale mogą osiągnąć podobne rezultaty poprzez eksperymentowanie i stosowanie różnych sztuczek.”
Hojengaard zdradził, że twórcom udało się przenieść do konsol funkcję parallax occlusion mapping, która teoretycznie nie powinna być możliwa do uzyskania na Xboksie 360 (rozmówca nie wspomniał w tym przypadku o PlayStation 3). Nie był w stanie jednak potwierdzić, czy taka opcja ostatecznie pojawi się w konsolowych wersjach. Wszystko dlatego, że dla studia Crytek najważniejsza jest wydajność i jeśli zaimplementowanie pewnych efektów odbije się negatywnie na płynności rozgrywki, wtedy twórcy po prostu zrezygnują z takich rozwiązań.
Deweloper ma nadzieję, że w ostatnich latach życia z PlayStation 3 oraz Xboksa 360 uda się wycisnąć maksimum możliwości właśnie strzelaninie Crysis 3. Twórcy chcą udowodnić, że limity konsol nie zostały przekroczone i potrafią one jeszcze całkiem sporo. Nie ulega jednak wątpliwości, że pecetowa wersja będzie najbardziej dopracowana pod względem oprawy graficznej. Studio Crytek może się jednak starać, aby różnice były jak najmniej widoczne.
Crysis 3 to kolejna odsłona serii futurystycznych strzelanin, w których wcielamy się w bohatera przywdziewającego zaawansowany technologicznie kombinezon. Tytuł ukaże się w 2013 roku na PC, PlayStation 3 oraz Xboksie 360. Wczoraj udostępniono pierwszy zwiastun prezentujący m.in. krótkie fragmenty rozgrywki. Film możecie obejrzeć w tej wiadomości.