autor: Michał Kułakowski
Spotify przygląda się nadużyciom w płatnym planie rodzinnym
Serwis muzyczny Spotify zaczyna baczniej przyglądać się osobom, które posiadają abonament w tzw. planie rodzinnym, pozwalającym na korzystanie z usługi kilku osobom jednocześnie przy obniżonej miesięcznej opłacie. Firma rozpoczęła testowy program weryfikacji użytkowników, którzy wybrali tę ofertę.
Muzyczny serwis streamingowy Spotify rozpoczął program weryfikacji użytkowników korzystających z abonamentu w tzw. planie rodzinnym, pozwalającym na jednoczesne korzystanie z usługi maksymalnie sześciu osobom przy obniżonej miesięcznej opłacie, która w naszym kraju wynosi 29,99 zł (dla porównania w USA to 15 dolarów, a więc około 56 zł). Dla przypomnienia, abonament dla pojedynczego użytkownika to 19,99 zł na miesiąc (w USA to 10 dolarów, ok. 37 zł).
Według warunków planu rodzinnego wszystkie korzystające z niego osoby powinny mieszkać pod tym samym dachem. Wiele osób, by nieco zaoszczędzić, dzieli się jednak kosztami ze znajomymi, łamiąc tym samym zapisy umowy. Spotify zaczęło więc wysyłać maile do niektórych z nich z prośbą o weryfikację miejsca zamieszkania przy pomocy danych GPS. W liście znalazło się także ostrzeżenie, że jeżeli nie prześlą wymaganych informacji, mogą stracić dostęp do swojego premiowego konta. Spotify potwierdziło, że na razie prowadzi testy tego typu weryfikacji w Stanach Zjednoczonych oraz w trzech innych krajach. Wzbudziło to zrozumiały sprzeciw, zwłaszcza że często członkowie rodzin nie żyją w tym samym miejscu. Na razie nie wiemy, czy Spotify rozszerzy program o kolejne rynki.
Spotify w tym roku baczniej przygląda się ponoszonym przez siebie stratom, po tym jak w kwietniu spółka zadebiutowała na nowojorskiej giełdzie. W pierwszej połowie roku firma zaczęła np. na poważnie walczyć ze zmodyfikowanymi przez hakerów wersjami jej aplikacji, które wyłączały reklamy i pozwalały na korzystanie z usługi premium. Serwis ma w tej chwili ponad 150 milionów użytkowników, z czego około połowa płaci co miesiąc abonament. Według raportów ekspertów, firma zyskuje systematycznie nowych subskrybentów, ale średnia suma płacona przez każdego z nich zmniejsza się w podobnym tempie, za co ma odpowiadać między innymi oferta planu rodzinnego.