autor: Michał Kułakowski
Sony patentuje system wstecznej kompatybilności dla PlayStation 5
Firma Sony zarejestrowała patent opisujący nowy system wstecznej kompatybilności, z którego może skorzystać PlayStation 5. Pozwala on w teorii na symulowanie funkcjonowania poprzednich generacji konsol PlayStation oraz uruchamianie stworzonych dla nich gier.
Wsteczna kompatybilność konsoli to jedna z jej kluczowych funkcjonalności, zwłaszcza w pierwszych latach życia platformy, kiedy nie posiada ona jeszcze pokaźnej biblioteki ekskluzywnych gier. Jak wiemy, PlayStation 4 nie oferuje natywnego wsparcia dla tytułów z poprzednich generacji konsol Sony, tak więc ich fani musieli zadowolić się remasterami oraz ograniczoną liczbą specjalnych wersji hitów z PlayStation 2. Biorąc pod uwagę sukces, jaki osiągnął program wczesnej kompatybilności na Xboksie One (wspierający oryginalnego Xboksa oraz Xboksa 360), wielu spodziewa się, że PlayStation 5 weźmie przykład z inicjatywy Microsoftu. Wygląda na to, że tak się stanie. Japoński patent spółki ułatwiać ma bowiem nowemu systemowi emulację nie tylko produkcji z PlayStation 4, ale także potencjalnie z PlayStation 3, PlayStation 2 oraz pierwszego PlayStation.
Szefem zespołu pracującego nad patentem był Mark Cerny, który odpowiadał za przygotowanie architektury PlayStation 4. Opisuje on technologię pozwalającą w założeniach na perfekcyjną emulację poprzednich systemów Sony. Oparta została ona na wykorzystaniu mocy obliczeniowej CPU oraz techniki eliminującej problemy synchronizacji, wynikające z różnicy prędkości podzespołów starszych konsol oraz nowego systemu. Dzięki temu PlayStation 5 mogłoby idealnie naśladować działanie starszych platform (oczywiście przy wsparciu odpowiedniego oprogramowania), kompletnie „oszukując” przygotowane dla nich aplikacje i gry. Warto dodać, że Sony opatentowało także metodę „remasterowania gier poprzez ich emulację”, która polega na podwyższaniu rozdzielczości obrazu (z 480p do 4K), przy wykorzystaniu dedykowanej sztucznej inteligencji. Software'owa emulacja może być także teoretycznie wspierana przez specjalne układy na płycie głównej nadchodzącej konsoli, podobnie jak np. w przypadku PlayStation 4, które posiada czip przeznaczony do nagrywania obrazu wideo. Jeżeli PlayStation 5 będzie oferowało emulację wszystkich poprzednich platform PlayStation i wsparcie dla ich gier, nie tylko w wersji cyfrowej, ale i na fizycznych dyskach, Sony przyciągnie automatycznie uwagę wielu milionów graczy.