Serious Sam 4 wciąż powstaje. Seria bez wsparcia DirectX9
Studio Croteam zapowiedziało rezygnację ze wsparcia bibliotek DirectX9 w grach z serii Serious Sam na rzecz technologii Vulkan. Zmiana będzie jedną z wielu nowości, które odświeżą pierwsze trzy odsłony. Ponadto zapewniono, że wciąż trwają prace nad czwartą częścią cyklu.
- producent: Croteam
- gatunek: FPS
- platformy sprzętowe: PC
- data premiery: nie podano
- inne: kontynuacja serii dynamicznych strzelanek; poważniejsza fabuła autorstwa Jonasa Kyratzesa (The Talos Principle); większa swoboda rozgrywki;
Od prawie trzech lat trwają prace nad Serious Sam 4 – kolejną odsłoną serii klasycznych strzelanek od chorwackiego studia Croteam. Dotychczas nie dowiedzieliśmy się wiele na temat tej produkcji, a ostatnie oświadczenie twórców na platformie Steam nie zdradza żadnych nowych szczegółów. Zamiast tego zapewniono, że większa część zespołu wciąż pracuje nad grą, korzystając z technologii Vulkan – API tworzonego przez Khronos Group, opartego na bibliotekach graficznych Mantle, które de facto zakończyły swój żywot w 2015 roku. Co więcej, studio zapowiedziało rezygnację ze wsparcia DirectX9 w poprzednich trzech odsłonach na rzecz wymienionego wyżej rozwiązania. Zmiana będzie wprowadzana stopniowo w ramach Serious Sam Fusion 2017 – szeregu aktualizacji, które odświeżą trzy pierwsze części cyklu, poczynając od jedynki. W komunikacie nie znalazło się bezpośrednie uzasadnienie tej decyzji, ale komentarz twórców („Directx9 jest właśnie usuwane; żegnaj i dzięki za wszystkie błędy”) nie pozostawia wątpliwości co do motywów Chorwatów.
Oprócz wprowadzenia obsługi Vulkana Croteam zadba o wsparcie dla kolejnych systemów operacyjnych (Linux, SteamOS oraz Mac OS X) oraz kontrolerów (w tym DualShock 4 i Steam Controller). Pojawi się także opcja gry na podzielonym ekranie i 64-bitowe pliki wykonawcze, jak również poprawiony system wiarygodnej fizyki, strumieniowanie tekstur i renderowanie wielowątkowe. Lepszy będzie system zapisu, korzystający ze znacznie mniejszych plików zachowywanych w Steam Cloud, co przyśpieszy cały proces, a wsparcie modów zostanie rozszerzone. Ostatnią wartą wspomnienia nowinką ma być możliwość wspólnej zabawy sieciowej posiadaczy edycji VR oraz zwykłych. Innymi słowy, gracze z Serious Sam HD: Pierwsze Starcie będą mogli współpracować lub zmierzyć się z kolegami grającymi w Serious Sam VR: The First Encounter. To samo ma dotyczyć kolejnych dwóch odsłon, które doczekają się edycji w wirtualnej rzeczywistości w bliżej nieokreślonej przyszłości, podobnie jak The Talos Principle. Niejako przy okazji Croteam pochwalił się ukończeniem aktualizacji Shanti do Serious Sam VR: The Last Hope, znajdującego we Wczesnym Dostępie Steama.