autor: Bartosz Świątek
RTX IO Nvidii da PC możliwości porównywalne z SSD PS5
Koncern Nvidia opracował nową technologię RTX IO, która ma umożliwić znacznie szybsze wczytywanie danych z dysku SSD. Proces będzie się odbywał z pominięciem procesora – pliki trafią z nośnika bezpośrednio do pamięci karty graficznej, co pozwoli zwiększyć wydajność i zredukować rozmiary gier.
W SKRÓCIE:
- Nvidia zaprojektowała nową technologię RTX IO, która pozwala przesyłać pliki z dysku SSD bezpośrednio do pamięci VRAM, pomijając procesor;
- ma to pozwolić osiągnąć zdecydowanie lepszą wydajność i zredukować przycięcia oraz zjawisko doczytywania się obiektów;
- RTX IO pozwoli też zredukować rozmiary gier dzięki bezstratnej kompresji;
- rozwiązanie ma współpracować z kartami z rodzin Ampere i Turing.
Firma Nvidia zaprojektowała nową architekturę I/O, zwaną RTX IO, która pozwoli osiągać na pecetach efekty porównywalne do tych, które mają być możliwe dzięki nowoczesnemu dyskowi SSD w konsoli PlayStation 5 (oraz specjalnemu kontrolerowi I/O opracowanemu przez Sony na jego potrzeby).
Technologia pozwoli na dekompresowanie i wczytywanie plików z dysku SSD NVMe bezpośrednio do pamięci GPU – z pominięciem procesora. Dzięki temu jednostka centralna będzie obciążana nawet do dwudziestu razy mniej, a wydajność przy wczytywaniu danych może być nawet stukrotnie większa niż w przypadku tradycyjnych dysków i starych interfejsów.
Można zredukować efekt wyskakiwania obiektów (tzw. pop-in - przyp. red.) oraz przycięcia, a tekstury w wysokiej jakości mogą być przesyłane strumieniowo w niewiarygodnym tempie. Więc nawet gdy pędzisz przez świat, wszystko działa i wygląda świetnie. Ponadto dzięki bezstratnej kompresji można zmniejszyć rozmiar pobieranych i instalowanych gier, co pozwala graczom na przechowywanie większej liczby gier na dysku SSD, przy jednoczesnej poprawie ich wydajności – chwali się Nvidia.
Rozwiązanie współdziała z DirectStorage API opracowanym przez firmę Microsoft i powstaje we współpracy z nią.
Microsoft jest zachwycony możliwością współpracy z firmą NVIDIA w celu zapewnienia graczom na Windowsie korzyści wynikających z nowej generacji I/O. DirectStorage dla systemu Windows pozwoli grom na wykorzystanie najnowocześniejszego RTX IO firmy NVIDIA i zapewni twórcom gier wysoce wydajny i ustandaryzowany sposób na uzyskanie najlepszej możliwej wydajności przy wykorzystaniu procesora graficznego i systemu I/O. Dzięki DirectStorage będzie można zminimalizować rozmiary gier i czas ładowania, a wirtualne światy będą mogły stać się bardziej rozbudowane i szczegółowe, dzięki płynnemu i bezproblemowemu strumieniowaniu – napisał Bryan Langley, Group Program Manager działu Windows Graphics and Gaming.
Co ciekawe, RTX IO będzie dostępne na wszystkich kartach graficznych GeForce RTX – mowa zarówno o nadchodzących układach bazujących na architekturze Ampere (GeForce RTX 3070, GeForce RTX 3080 oraz GeForce RTX 3090), jak i istniejących GPU z rodziny Turing (GeForce RTX 2060, GeForce RTX 2060 Super, GeForce RTX 2070, GeForce RTX 2070 Super, GeForce RTX 2080, GeForce RTX 2080 Super, GeForce RTX 2080 Ti oraz Titan RTX).