Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 grudnia 2021, 11:50

Resident Evil 4 otrzyma po 7 latach darmowy remaster od fanów

Prace and Resident Evil 4 HD Project dobiegają końca. Poznaliśmy datę premiery wersji 1.0 tej wyczekiwanej modyfikacji.

W ostatnich tygodniach fani Resident Evil doszukiwali się takich czy innych przesłanek, mających świadczyć o planowanym przez Capcom odświeżeniu czwartej odsłony serii. Niewykluczone jednak, że przed ewentualną zapowiedzią (a na pewno premierą) remake’u RE4 otrzymamy fanowski remaster. Darmowy Resident Evil 4 HD Project w wersji 1.0 zadebiutuje 22 lutego 2022 roku. Mod, który powstawał siedem długich lat, będzie działał z grą w wersji Ultimate HD Edition.

Źródło: oficjalna strona modyfikacji Resident Evil 4 HD Project.

Moderzy znani jako Albert i Cris podają, że do marca 2021 roku poświęcili projektowi prawie 13 tysięcy godzin i wydali 15 tysięcy dolarów (i to nie licząc blisko 16 tys. dol. przekazanych przez fanów wspierających inicjatywę). Choć formalnie prace rozpoczęto w 2014 roku, pierwszy z twórców badał możliwość opracowania remastera już w 2008 roku. Fakt, że w międzyczasie pojawiło się oficjalne odświeżenie „czwórki”, wcale nie zniechęcił Alberta, zwłaszcza że w tej chwili ma ono już 8 lat. Najwyraźniej moder znalazł wsparcie innych entuzjastów, bo – jak podkreśla w nowym ogłoszeniu – jego projekt to efekt pracy społeczności.

Oczywiście główną cechą Resident Evil 4 HD Project jest zmodernizowana oprawa wizualna i trzeba przyznać, że moderzy spisali się tu na medal. Wersja 1.0 przyniesie ze sobą także poprawki co bardziej niesławnych błędów oryginału i oficjalnego remastera. Część z nich dotyczy warstwy technicznej, jak choćby ograniczenia rozmiaru pliku ekwipunku, które uniemożliwiało twórcom dodanie do okna wyposażenia nowych modeli broni.

Źródło: oficjalna strona modyfikacji Resident Evil 4 HD Project.

Nie brakuje też poprawek powiązanych z rozgrywką. Przykładem są niesławne QTE, które przy graniu w 60 klatkach na sekundę wymagały nadludzko szybkiego naciskania przycisków, nawet na normalnym poziomie trudności. Mod sprawi, że owe sekwencje nie będą już tak szalone. Niemniej nie ma mowy o większych modyfikacjach – Resident Evil 4 HD Project ma być ładniejszym i niejako „lepszym”, ale nadal starym, dobrym RE4.

Mimo ogromu prac Albert podkreśla, że wciąż jest wiele rzeczy, które można poprawić w Resident Evil 4 i zapewne nie zakończy rozwoju projektu po debiucie wersji 1.0. Moder zaznaczył też, że na razie wersja 1.0 będzie działać tylko w 30 lub 60 fps-ach – każde inne ustawienie poskutkuje masą błędów. Ponadto twórcy zalecają odinstalowanie wszystkich modów i – w razie problemów z przymusowym zamykaniem gry – pobranie narzędzia 4GB Patch Tool.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej