autor: Grzegorz Ferenc
Reality Pump udostępniło za darmo silnik GRACE2
Krakowskie studio Reality Pump udostępniło za darmo najnowszą wersję silnika, którego poprzednie edycje napędzają takie tytuły jak Two Worlds i Two Worlds II. Niezależni deweloperzy lub osoby dopiero zaczynające swoją przygodę z tworzeniem gier mogą go pobrać z oficjalnej strony producenta.
GRACE2 SDK, czyli zestaw bibliotek wchodzących w skład najnowszej wersji silnika studia Reality Pump, jest już dostępny do pobrania za darmo na stronie założonej przez producenta. Można na niej także znaleźć wiele przydatnych informacji związanych z jego użytkowaniem. Warto przypomnieć, że poprzednie wersje silnika napędzają takie tytuły jak Two Worlds i Two Worlds II.
Oferta firmy kierowanej przez Mirosława Dymka, legendę polskiego rynku gier, skierowana jest do twórców niezależnych oraz osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z dewelopingiem. Reality Pump zapewnia im pełne wsparcie w procesie tworzenia gier z wykorzystaniem GRACE2, oferując przy tym korzystne warunki licencyjne – użytkowanie silnika jest darmowe dla celów niekomercyjnych i edukacyjnych. Natomiast za licencję komercyjną można zapłacić dopiero po wydaniu gry.
Jakie możliwości oferuje GRACE2? Jest on oparty na języku C++ i był tworzony przez ostatnie dwa lata przez 10 doświadczonych programistów. Jego największymi zaletami są multiplatformowość, która pozwala na tworzenie gier na systemy Windows, Android, iOS oraz konsole Xbox 360 i PlayStation 3, a także szeroka gama elementów umożliwiających tworzenie tytułów casualowych na platformy mobilne, a w przyszłości także gier wysokobudżetowych z wykorzystaniem zaawansowanych opcji, jak na przykład rendererów korzystających z DirectX 9-11 i OpenGL 3.0+, wysokiej jakości systemu fizyki (opartego na PhysX, Bullet lub Box2D) oraz skryptów (AngelScript i Tetragramaton).
Jak na razie silnik znajduje się w fazie betatestów, które potrwają do 1 września. Do zestawu GRACE2 SDK z czasem zostanie dołączona cała seria edytorów, pozwalających na kreowanie i zmienianie wielu elementów w zakresie grafiki, mechaniki działania obiektów oraz dźwięku. Pełna lista możliwości silnika dostępna jest na jego oficjalnej stronie. Tam także można zapoznać się z tutorialami i znaleźć wiele innych przydatnych informacji.
Udostępnianie niezależnym deweloperom zestawów zawierających silnik graficzny i towarzyszące mu narzędzia nie jest żadnym nowum w świecie elektronicznej rozrywki. Od jakiegoś czasu korzystają z tej opcji najbardziej znane studia. Wystarczy wspomnieć o UDK, czyli Unreal Development Kit studia Epic, opartym na silniku Unreal Engine 3, Source SDK firmy Valve, bądź CryENGINE 3 SDK niemieckiego studia Crytek. Ich rozpowszechnianie opiera się zazwyczaj na bardzo korzystnych warunkach licencyjnych, pozwala na promocję silnika i zapewnia dodatkowe źródło zysków w przypadku sukcesu tytułu.
Inicjatywa Reality Pump jest z pewnością godna pochwały. Stanowi ona wartościowy wkład w rozwój polskiego rynku gier i sprzyja rozwiązaniu wielu trapiących go problemów, jak na przykład kwestii finansowania drobnych projektów i wspierania niezależnych twórców gier przez o wiele bardziej doświadczonych deweloperów, o czym dyskutowano między innymi na zeszłotygodniowym Europejskim Festiwalu Gier „Digital Dragons” w Krakowie.