autor: Kamil Zwijacz
Ranking Interbrand - Apple najbardziej wartościową marką świata
Jak co roku, firma Interbrand opublikowała ranking najbardziej wartościowych marek. Po raz pierwszy w historii plebiscytu korporacja The Coca-Cola Company nie znalazła się na pierwszym miejscu. Pobiły ją dwa molochy technologiczne - Apple i Google.
Według najnowszego rankingu firmy Interbrand, najbardziej wartościową marką świata jest Apple. Wyceniono ją na 98,3 mld dolarów, co stanowi 28% wzrost w porównaniu do zeszłego roku. Na liście znajduje się także kilka koncernów bezpośrednio związanych z rynkiem gier wideo.
Pierwsza piątka najbardziej wartościowych marek świata przedstawia się następująco:
- Apple – 98,3 mld dolarów (+28%),
- Google – 93,3 mld dolarów (+38%),
- The Coca-Cola Company – 79,2 mld dolarów (+2%),
- IBM – 78,8 mld dolarów (+4%),
- Microsoft – 59,5 mld dolarów (+3%).
Marka Sony zajęła 46 lokatę (8,4 mld dolarów, spadek wartości o 8%), a Nintendo uplasowało się na 67 pozycji (6 mld dolarów, spadek wartości o 14%). Jak więc widać, największe triumfy wśród growych potentatów święci Microsoft, który jednak większość zysków czerpie z pakietów biurowych Office i systemów operacyjnych z rodziny Windows. Warto także zauważyć, że pierwsza dziesiątka została zdominowana przez marki technologiczne (Apple, Google, IBM, Microsoft, Samsung oraz Intel).
Ranking firmy Interbrand pojawia się systematycznie od 2000 roku. W pierwszym plebiscycie zwyciężył koncern The Coca-Cola Company, który okupował podium aż do tegorocznej edycji. Metodologia stosowana w tych zestawieniach bierze pod uwagę szereg czynników, w tym wizerunek danej marki i jej dane finansowe, dlatego też wycena niektórych korporacji może dziwić.