Quake III Arena - wzrost wydajności dzięki nowym bibliotekom dll
Szybki procesor, szybka karta graficzna, dużo pamięci... itd. – to niestety nie wszystko, co w sposób wydatni wpływa na płynność działania najbardziej zasobo-żernych aplikacji komputerowych jakimi niewątpliwie są gry. Niebagatelne znaczenie mają tutaj sterowniki oraz, co często jest pomijane, biblioteki dll. Dowodem na to są biblioteki zoptymalizowane pod kątem gry Quake III i procesorów Athlon, które udostępnił na stronie internetowej ich autor.
Szybki procesor, szybka karta graficzna, dużo pamięci... itd. – to niestety nie wszystko, co w sposób wydatni wpływa na płynność działania najbardziej zasobo-żernych aplikacji komputerowych jakimi niewątpliwie są gry. Niebagatelne znaczenie mają tutaj sterowniki oraz, co często jest pomijane, biblioteki dll. Dowodem na to są biblioteki zoptymalizowane pod kątem gry Quake III i procesorów Athlon, które udostępnił na stronie internetowej ich autor.
Wnikając w szczegóły, ów jegomość zwrócił uwagę na fakt i standardowo Quake III wykrywając, iż komputer wyposażony jest w procesor Athlon wyłącza obsługę instrukcji SSE i włącza obsługę 3DNow, która krótko mówiąc jest „skopana” w tymże tytule. Naturalnie w przypadku zwykłych Pentiumów III i IV instrukcje SSE działają jak należy i dlatego też Quake III działa lepiej na tych procesorach. Udostępnione biblioteki (w wersji v1.32) nie włączają co prawda obsługi SSE na Athlonach, ale w znaczny sposób przyspieszają działanie gry na komputerach wyposażonych w procesor firmy AMD. Możemy je pobrać z tej strony: http://speedycpu.dyndns.org/opt/, a co więcej, również na tejże stronie znajdziemy test wydajności nowych dll-ów na różnych procesorach.
Autor zmodyfikowanych bibliotek zaznacza jeszcze, iż odblokowanie SSE na Athlonach da grze Quake III, tzw. „dużego kopa wydajnościowego”. Być może w kolejnej wersji bibliotek instrukcje tez zostaną odblokowane...