Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 10 września 2003, 08:35

Quake III Arena - wzrost wydajności dzięki nowym bibliotekom dll

Szybki procesor, szybka karta graficzna, dużo pamięci... itd. – to niestety nie wszystko, co w sposób wydatni wpływa na płynność działania najbardziej zasobo-żernych aplikacji komputerowych jakimi niewątpliwie są gry. Niebagatelne znaczenie mają tutaj sterowniki oraz, co często jest pomijane, biblioteki dll. Dowodem na to są biblioteki zoptymalizowane pod kątem gry Quake III i procesorów Athlon, które udostępnił na stronie internetowej ich autor.

Szybki procesor, szybka karta graficzna, dużo pamięci... itd. – to niestety nie wszystko, co w sposób wydatni wpływa na płynność działania najbardziej zasobo-żernych aplikacji komputerowych jakimi niewątpliwie są gry. Niebagatelne znaczenie mają tutaj sterowniki oraz, co często jest pomijane, biblioteki dll. Dowodem na to są biblioteki zoptymalizowane pod kątem gry Quake III i procesorów Athlon, które udostępnił na stronie internetowej ich autor.

Wnikając w szczegóły, ów jegomość zwrócił uwagę na fakt i standardowo Quake III wykrywając, iż komputer wyposażony jest w procesor Athlon wyłącza obsługę instrukcji SSE i włącza obsługę 3DNow, która krótko mówiąc jest „skopana” w tymże tytule. Naturalnie w przypadku zwykłych Pentiumów III i IV instrukcje SSE działają jak należy i dlatego też Quake III działa lepiej na tych procesorach. Udostępnione biblioteki (w wersji v1.32) nie włączają co prawda obsługi SSE na Athlonach, ale w znaczny sposób przyspieszają działanie gry na komputerach wyposażonych w procesor firmy AMD. Możemy je pobrać z tej strony: http://speedycpu.dyndns.org/opt/, a co więcej, również na tejże stronie znajdziemy test wydajności nowych dll-ów na różnych procesorach.

Autor zmodyfikowanych bibliotek zaznacza jeszcze, iż odblokowanie SSE na Athlonach da grze Quake III, tzw. „dużego kopa wydajnościowego”. Być może w kolejnej wersji bibliotek instrukcje tez zostaną odblokowane...

Przemysław Bartula

Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

więcej