autor: Dorota Drużko
PS2 staje się platformą otwartą w Europie
Koncern Sony wyszedł z nową inicjatywą skierowaną w stronę niezależnych (czyli najczęściej posiadających niewielkie fundusze) deweloperów - od teraz PS2 stanie się platformą otwartą, co ciekawe tylko w Europie. Oznacza to, że twórcy nie muszą już oczekiwać na akceptację swoich dzieł ze strony SCE przed ich wydaniem.
Koncern Sony wyszedł z nową inicjatywą skierowaną w stronę niezależnych (czyli najczęściej posiadających niewielkie fundusze) deweloperów - od teraz PS2 stanie się platformą otwartą, co ciekawe tylko w Europie. Oznacza to, że twórcy nie muszą już oczekiwać na akceptację swoich dzieł ze strony SCE przed ich wydaniem. Wiadomość tę przekazał George Bain, jeden z menadżerów w europejskim oddziale Sony, dodając, że dzięki temu twórcy będą mogli przygotować swoje produkcje po znacznie obniżonych kosztach.
Sam proces akceptacji może być długotrwały i przyczynić się do opóźnienia premiery gier. Przed wydaniem danego tytułu autorzy muszą wysłać go do Sony, Mcrosoftu lub Nintendo (oczywiście w zależności od platformy, na którą jest on przeznaczony) celem zatwierdzenia proponowanej przez nich zawartości. Czasem zdarza się, że zmian nakazywanych przez daną firmę jest całkiem sporo, a ich wprowadzenie pochłania czas i środki finansowe, jest to jednak konieczne aby gra mogła ujrzeć światło dzienne. Pecety pozbawione są tego ograniczenia, dlatego już od wielu lat otrzymujemy na nie gry, które chociaż przygotowywane są często po prostu przez grupy zapaleńców niekoniecznie muszą odznaczać się marną jakością.
Bain przedstawił też ogólne wyniki sprzedaży konsol Sony i przeznaczonych na nie produkcji. Oczywiście na samym przedzie znajduje się PS2, wciąż uważana przez wielu graczy za najlepszą konsolę na rynku. Od dnia swojej premiery (w Japonii był to marzec 2000) sprzedała się łącznie, na całym świecie, w liczbie 131 milionów sztuk, a zakupionych na nią egzemplarzy gier jest aż 1,4 miliarda. Na drugim miejscu znajduje się handheld PSP, którego rozeszło się 41,3 miliona sztuk (od grudnia 2004) i ponad 169 milionów przeznaczonych na niego produkcji. Na razie najsłabiej wypadło najmłodsze (listopad 2006) dziecko Japończyków, czyli PS3 - zakupiło je 14,4 miliony osób, natomiast liczba sprzedanych na nie programów wynosi 94 miliony.