autor: Michał Marian
Przegląd MMO (22/03/2013) - m.in. The Elder Scrolls Online, Guild Wars 2 i Star Wars: The Old Republic
W dzisiejszym Przeglądzie MMO omawiamy m.in. pierwsze szczegóły na temat The Elder Scrolls Online, beta-testy polskiej wersji Lineage II, najnowsze aktualizacje i dodatki do Guild Wars 2 oraz Star Wars: The Old Republic, a także obchodzimy czwarte urodziny Runes of Magic.
Witamy w kolejnej odsłonie cyklu poświęconego w całości tematyce gier MMO. Dowiecie się z niego wszystkiego o ostatnich nowinkach i wydarzeniach ze światów najpopularniejszych produkcji. Jeśli chcecie wiedzieć dokładnie co dzieje się lub dziać się będzie wokół waszego ulubionego tytułu, to znaleźliście się w odpowiednim miejscu. Dziś w Przeglądzie MMO zaglądamy za kulisy produkcji The Elder Scrolls Online, śledzimy przebieg testów polskiej wersji Lineage II, świętujemy czwarte urodziny Runes of Magic, analizujemy zawartość najnowszej aktualizacji Guild Wars 2 i spoglądamy w przyszłość Star Wars: The Old Republic. Ponadto wspominamy o takich grach jak Alldos Online, Camelot Unchained, TERA oraz WildStar.
The Elder Scrolls Online
Studio Zenimax Online odsłoniło niedawno część swych kart, tym samym poznaliśmy pierwsze szczegóły dotyczące The Elder Scrolls Online. Twórcy obiecują przede wszystkim nieszablonowy system rozwoju postaci. W grze dostępnych będzie 9 ras podzielonych na 3 frakcje, a bohater będzie mógł stać się reprezentantem jednej z czterech klas – Dragonknight, Templar, Sorcerer lub Nightblade. Warto zaznaczyć, że żaden z wyborów podjętych podczas kreacji naszego sieciowego Ja nie zamknie dostępu do różnych stylów prowadzenia rozgrywki – amatorzy gry magiem w ciężkiej zbroi, wymachującym dwuręcznym mieczem, na pewno odetchną teraz z ulgą.
Walka również będzie znacząco różniła się od tego, co znamy z dotychczasowych produkcji MMO. Autorzy postanowili pozostać przy tradycyjnej konwencji serii The Elder Scrolls – lewy przycisk myszy odpowiadać będzie atakowi, prawy zaś blokowaniu. Podczas starć będziemy korzystać także z umiejętności specjalnych. Nie będą one ograniczone żadnym czasem odnowienia, użyjemy ich tyle, na ile pozwoli nasz pasek magicki. Poza nim w grze pojawią się także dobrze znane z cyklu wskaźniki wytrzymałości i zdrowia. Wiemy też, że na pewno powróci opcja skradania się.
W grze nie zabraknie także popularnych, choć niezbyt lubianych przez graczy, instancji. Autorzy zapewniają jednak, że będą się one płynnie łączyć z pozostałymi elementami przedstawionego świata. Co ciekawe, niezależnie od wybranej przez nas frakcji, podczas wędrówki odwiedzimy wszystkie dostępne lokacje. Dzięki temu zabiegowi unikniemy potrzeby kreowania drugiej (i trzeciej) postaci, by tylko poznać zadania i historię z perspektywy innej grupy. Oczywiście nie zapomniano także o systemie craftingu – w produkcji pojawi się aż 5 odrębnych specjalizacji.
Więcej szczegółów na temat The Elder Scrolls Online znajdziecie w opublikowanych przez nas wiadomościach, do których odnośniki znajdziecie poniżej. Jednocześnie przypominamy, że w dalszym ciągu można zapisywać się na zamknięte beta-testy gry, których pierwsza faza ma ruszyć niebawem.
- Wiadomość – The Elder Scrolls Online raz jeszcze – kolejna porcja ciekawostek
- Wiadomość – The Elder Scrolls Online – nowe informacje o siecowym następcy Skyrim
- Oficjalna strona internetowa gry The Elder Scrolls Online
Lineage II
Kilka dni temu rozpoczęły się otwarte beta-testy polskiej wersji Lineage II. Udział w nich może wziąć każdy, wystarczy jedynie założyć konto, a następnie pobrać klienta. Obecnie nie wiadomo jeszcze, kiedy wystartuje sam serwer. Prawdopodobnie dowiemy się tego w najbliższym czasie. Szerzej na temat początku testów możecie poczytać tu.
Korzystając z nadarzającej się okazji, skontaktowaliśmy się z przedstawicielami firmy Innova, europejskiego wydawcy tytułu. Dzięki uprzejmości Anny Aristovej, Community Managera polskiej edycji Lineage II, rozwiejemy część wątpliwości towarzyszących premierze zlokalizowanej wersji gry i rzucimy trochę światła na kilka jej aspektów.
gry-online: Czy macie w planach otwarcie kolejnych polskich serwerów? Będziemy świadkami podobnej sytuacji jak w przypadku startu premierowego europejskiego serwera (Core), kiedy to drugi (Aria) pojawił się w przeciągu kilkunastu dni po pierwszym?
Anna Aristova: Doświadczenie pokazało Nam, że nie należy się spieszyć z otwieraniem nowych serwerów. Oczywiście, w przypadku dużego zainteresowania jesteśmy gotowi na podjęcie adekwatnych decyzji :)
gol: Jak będzie wyglądać kwestia obsługi serwera i dostępnego wsparcia? Czy pieczę nad Lilith (polskim serwerem – dop. autor) będą sprawować polscy GM-owie?
AA: Dostępne będzie wsparcie w języku polskim, a pieczę nad Lilith sprawować będą rosyjscy GM-owie znający język polski.
gol: Gdzie będzie zlokalizowany (fizycznie) serwer?
AA: Serwer zostanie zlokalizowany w naszej europejskiej siedzibie w Luksemburgu.
gol: Czy polski serwer będzie posiadał najnowszą obecnie aktualizację gry? Czy zawartość Evolutionary Road (znacznie przyspieszająca zdobywanie doświadczenia na poziomach 1-85 – dop. autor) zostanie udostępniona na nim od początku, czy zostanie dodana w późniejszym etapie jego rozwoju?
AA: Polski serwer będzie zawierał najnowszą obecnie aktualizację Glory Days 0703A. Co do Evolutionary Road, to jest to skrypt opracowany specjalnie tylko dla serwera Core. Nie jest on przewidziany przez mechanikę gry i nie planujemy wprowadzać go na wszystkich serwerach.
gol: Czy w planach są już przewidziane turnieje PvP (zwycięska drużyna ostatniego takiego turnieju otrzymała karty grafiki Zotac GeForce GTX 660 Ti 2 GB – dop. autor) skierowane stricte ku polskiej społeczności?
AA: Obecnie nie planujemy tego typu inicjatyw, bo na razie nasz serwer nie wystartował, a turniej raczej przewiduje obecność graczy, którzy już grają razem od dłuższego czasu. Jednak oczywiście nie wykluczamy takowych w przyszłości. Turniej PVP między graczami z polskiego, rosyjskiego oraz europejskiego serwera mógłby wyglądać ciekawie, nie sądzicie?
Zainteresowanych polskim wydaniem Lineage II zachęcamy do odwiedzania oficjalnego fanpage i forum, gdzie na bieżąco publikowane są najświeższe informacje dotyczące beta-testów i nie tylko. Znajdziecie tam także szczegóły na temat najnowszej aktualizacji gry, która póki co nie jest jeszcze dostępna – Lindvior. Na jej temat poczytacie pod tym adresem.
Runes of Magic
W świecie Taboreii ostatnio wiele się dzieje. Kilka dni temu, tj. 19 marca, Runes of Magic obchodziła swoje czwarte urodziny. Z tej okazji wydawca gry, niemiecka firma Gameforge, przygotował szereg atrakcji dla wszystkich fanów tytułu. Obchody Urodzinowego Tygodnia potrwają do 26 marca i będą świetną okazją nie tylko do zabawy, lecz także zdobycia wielu atrakcyjnych nagród i niespodzianek. Pełen harmonogram oraz szczegóły dotyczące wydarzenia dostępne są pod tym adresem.
Przy okazji pochwalono się także dotychczasowymi osiągnięciami produkcji. Gracze z Europy, Ameryki Północnej i Australii założyli przez ostatnie 4 lata ponad 8 milionów kont, w ramach których wcielili się w przeszło 12 milionów postaci. Więcej podobnych ciekawostek i liczb znajdziecie na okolicznościowej infografice, dostępnej tu. Opublikowano również specjalny trailer, który prezentujemy poniżej.
Guild Wars 2
Trzecia część cyklu Flame and Frost trafi do świata Tyrii za niespełna 4 dni. Studio ArenaNet w końcu odsłonilo rąbka tajemnicy i opublikowało pełną listę zawartości aktualizacji. The Razing to przede wszystkim kolejna odsłona Żyjącej Opowieści (ang. – Living Story). Gracze będą mogli wziąć udział w krucjacie prowadzonej przez norna Brahama, pragnącego odpłacić najeźdźcom, którzy zniszczyli jego ojczyste ziemie, a także przyjść z pomocą Roxie, młodej przedstawicielce rasy charr, która wysłana została na niemal samobójczą misję. Poza tym niemal na każdym kroku przyjdzie scierać nam się z siłami Molten Alliance.
Aktualizacja przyniesie także szereg zmian w systemie WvW. Wraz z jej nadejściem gracze biorący udział w starciach pomiędzy serwerami zaczną zdobywać specjalne punkty doświadczenia, które następnie przełożą się na konkretne rangi. Te z kolei będzie można wymieniać na nowe tytuły i umiejętności (dostępne tylko podczas WvW). Pojawi się także system osiągnięć, dzięki któremu zyskamy możliwość śledzenia naszych poczynań w bitwach na bieżąco. Sam wygląd WvW również ulegnie zmianie - wszystko dzięki usunięciu dotychczasowej funkcji tzw. cullingu (szerzej na jej temat przeczytacie w poprzednim Przeglądzie MMO).
Poza tym do gry zawitają także nowe misje dla gildii, tabele rankingowe oraz heroldzi, którzy na bieżąco będą informować graczy o rozwoju Żyjącej Opowieści. Więcej szczegółów na temat aktualizacji znajdziecie pod tym adresem.
Na uwagę zasługuje także pewna drobna modyfikacja, którą twórcy zamierzają wprowadzić wraz z premierą The Razing. Jak przeczytamy w wiadomości opublikowanej przez jednego z członków ArenaNet na oficjalnym forum gry, wszyscy mega bossowie (m.in. smoki) będą przy swej śmierci, począwszy od 26 marca, upuszczać gwarantowane rzadkie przedmioty tylko raz dziennie dla całego konta. Twórcy chcą w ten sposób nieco odciążyć system ekonomiczny gry i ograniczyć grinding, który możliwy był do tej pory dzięki posiadniu kilku postaci i wykorzystaniu opcji gościa.
Star Wars: The Old Republic
Fani MMO osadzonego w uniwersum Star Wars w dalszym ciągu czekają na premierę najnowszego dodatku zatytułowanego Rise of the Hutt Cartel. Nie oznacza to jednak przestoju w świecie The Old Republic – twórcy przez cały czas zasypują graczy nowymi atrakcjami. Autorzy gry pochwalili się również, że od czasu przejścia ich produkcji na model free-to-play, odnotowano ponad 2 milionowy wzrost liczby zarejestrowanych użytkowników (więcej na ten temat przeczytacie w tej wiadomości).
Obecnie w każdy weekend, aż do 8 kwietnia, wszystkie zdobywane punkty doświadczenia zostają podwojone. Co ważniejsze, Boostery XP dostępne we wbudowanym sklepie (Cartel Market) kumulują ten efekt, sprawiając, że kolejne poziomy będziemy uzyskiwać czterokrotnie szybciej. Szczegółowe informacje i daty kolejnych bonusowych weekendów znajdziecie pod tym adresem.
W dalszym ciągu aktywne jest także wydarzenie Relics of the Gree. Potrwa ono do 26 marca i jest świetną okazją do zdobycia unikatowego wyposażenia oraz odblokowania nowej zawartości (m.in. tytuły i mini-pety).
Przypominamy również, że ruszył już pre-order Rise of the Hutt Cartel. Dla wszystkich, którzy nabędą dodatek wcześniej czekają specjalne niespodzianki. Jego cena waha się od 10 do 20 dolarów (odpowiednio ok. 32 i 64 zł), w zależności od posiadanego rodzaju członkostwa. Wszystkie informacje na ten temat znajdziecie tu.
Poniżej prezentujemy materiał wideo omawiający najbliższe zmiany w The Old Republic. Deweloperzy prezentują w nim m.in. nadchodzący dodatek i aktualizację oraz nową zawartość dostępną we wbudowanym sklepiku.
Allods Online
Gracze Allods Online z pewnością nie mogą narzekać na nudę. Dopiero co w ich ręcę trafił najnowszy dodatek, a tuż po nim nastąpił wysyp kolejnych atrakcji. 21 marca wystartowały dwa odrębne wydarzenia – Magiczna Lampa oraz Wydarzenie Wiosenne. Pierwsze z nich pozwala uzyskać bonusowe Kryształy Premium (do 10 do 200%) podczas przeprowadzania transakcji za pomocą wbudowanego sklepiku. Szczegóły na temat warunków owej promocji znajdziecie pod tym adresem. Tymczasem z okazji obchodów Święta Wiosny będziemy mieć okazję wejść w posiadanie najmodniejszego w tym sezonie wyposażenia. Przykładowe kreacje i opis jak je zdobyć dostępne są tu.
Warto przypomnieć, że przez cały czas trwa konkurs Pimp My Build, w ramach którego doświadczeni gracze mogą podzielić się swoją wiedzą z nowicjuszami. Na autorów najciekawszych poradników czekają, prócz sławy rzecz jasna, atrakcyjne nagrody. Trzeba się jednak spieszyć – termin nadsyłania prac mija 27 marca. Więcej szczegółów na temat akcji znajdziecie pod tym adresem.
Camelot Unchained
Od czasu pierwszych zapowiedzi Camelot Unchained minęło już trochę czasu, a o samej grze w dalszym ciągu niewiele wiadomo. Jej twórcy, którzy wcześniej popełnili m.in. Dark Age of Camelot, umiejętnie podgrzewają atmosferę wokół gry - w końcu, jaka inna produkcja może pochwalić się aż trzema teaserami? Na szczęście autorzy w miarę regularnie publikują kolejne wpisy, które rzucają trochę światła na to, jak będzie wyglądała finalna wersja tytułu. Do tej pory pojawiło się 12 odsłon serii, wszystkie dostępne pod tym adresem. Wszyscy ci, którzy zastanawiają się np. czy deweloperzy przedkładają grafikę nad wydajność i rozgrywkę (lub czynią zupełnie na odwrót), znajdą tam swoje odpowiedzi.
TERA
Od czasu swojego przejścia na model free-to-play TERA znacząco zyskała na popularności. Europejski wydawca gry, niemiecka firma Gameforge, pochwalił się w końcu wynikami – od czasu zmiany modelu biznesowego gry, do świata Arboreii przybyło 500 tysięcy nowych graczy. Tym samym całkowita liczba zarejestrowanych użytkowników na Starym Kontynencie przekroczyła milion. Podobny sukces produkcja odniosła także za oceanem – amerykański wydawca, En Masse Entertainment, cieszy się zainteresowaniem prawie 1,5 miliona osób.
Wczoraj, tj 21 marca, ukazał się także nowy patch do gry. Oznaczona numerem 2.1 aktualizacja skupiła się głównie na poprawie mechanizmu Nexusów oraz wyeliminowaniu kilku drobniejszych błędów. Szczegóły na jej temat dostępne są pod tym adresem.
WildStar
Ruszyły zapisy na zamknięte beta-testy futurystycznego MMO zatytułowanego WildStar. Gra, za której produkcje odpowiedzialni są m.in. byli pracownicy firmy Blizzard, ma ukazać się jeszcze w ciągu tego roku. Potencjali testerzy mogą wysłać swoje zgłoszenie pod tym adresem. Nieco szerzej na temat tytułu przeczytacie w opublikowanej przez nas wiadomości, gdzie znajdziecie też jej minimalne wymagania sprzętowe.