autor: Maciej Kowalczyk
Project Scorpio w pełni wydajny tylko na telewizorach 4K
Serwis Eurogamer przeprowadził obszerny wywiad z dyrektorem oddziału Xboksa w Microsofcie – Philem Spencerem. Wypowiedział się on m.in. na temat zapowiedzianej na E3 najmocniejszej wersji Xboksa One, nazwanej Project Scorpio. Spencer odradził zakup tej konsoli osobom, które nie posiadają ekranu 4K, twierdząc, że nie odczują one różnicy.
Zapowiedzi nowych edycji Xboksa One były z pewnością jednymi z ciekawszych momentów konferencji Microsoftu na tegorocznym E3. Szczególnie dużą uwagę graczy przykuła najmocniejsza wersja konsoli giganta z Redmond – Project Scorpio. Przypomnijmy, że sprzęt ten ma wspierać gry wyświetlane w rozdzielczości 4K oraz obsługiwać gogle wirtualnej rzeczywistości. Po prezentacji o Scorpio wypowiedział się sam Phil Spencer – szef oddziału Xboksa w firmie Microsoft – który stwierdził, że konsola ta nie jest niestety dla każdego.
Dla przypomnienia: na swojej konferencji na E3, Microsoft zapowiedział w sumie dwie nowe edycje Xboksa One – najpierw zaprezentowano Xboksa One S, odchudzoną wersję podstawowej konsoli, po czym pokazano wspomniany już Project Scorpio. Na pytanie, dlaczego gracze mieliby kupować słabszego One S, gdy niedługo nadchodzi Scorpio, Phil Spencer odpowiedział:
„Jeśli posiadasz standardowy telewizor o rozdzielczości 1080p, to powinieneś kupić Xboksa One S, ponieważ Scorpio nie zagwarantuje Ci nic więcej niż słabsza wersja. Scorpio został zaprojektowany jako sprzęt obsługujący 4K i jeśli nie masz telewizora wyświetlającego obraz w takiej rozdzielczości, to nie dostrzeżesz zalet tej konsoli” – powiedział Phil Spencer.
W wywiadzie Phil Spencer rozwija także wątek specyfikacji technicznych nowych konsol. Dyrektor Xboksa podkreśla, że celem zespołu konstrukcyjnego było wprowadzenie takiej mocy obliczeniowej, aby możliwe było osiągnięcie stałej płynności wyświetlanego obrazu na każdej wersji XOne – niezależnie od rozdzielczości. Ostatecznie, według zapewnień twórców, Project Scorpio będzie dysponował mocą 6 teraflopów. Spencer poruszył także temat kompatybilności, która ma pozwalać na granie we wszystkie produkcje na każdej wersji Xboksa One. Microsoft nie planuje żadnych ekskluzywnych gier na Project Scorpio, dlatego ważne dla nich jest, aby wszystkie wydane produkcje wyglądały (i działały) dobrze na wszystkich wersjach konsol.
Ciekawym wątkiem wydaje się być również kwestia ceny nowych wersji konsol od Microsoftu. Spencer przyznał, że z reguły najbardziej popularny sprzęt odznacza się dość niską ceną – gdzie jako przykład podał Wii. Według szefa Xboksa to właśnie konsola poprzedniej generacji od Nintendo odniosła największy sukces (w porównaniu do Xboksa 360 i PlayStation 3) z uwagi na swoją niską cenę. Dlatego Microsoftowi zależy na wprowadzeniu taniego Xboksa One S, który będzie kosztował 299$ - czyli około 1200zł. Cena Project Scorpio nie jest jednak na ten moment znana. Pełny wywiad (w języku angielskim) znajdziecie w tym odnośniku. Na premierę Xboksa One Scorpio będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać – najmocniejsza konsola Microsoftu pojawi się dopiero pod koniec 2017 roku.