autor: Michał Kułakowski
PlayStation 4 liderem w Europie. Konsola zdobyła od 70 do 90 procent udziałów w rynku
Przedstawiciel koncernu Sony pochwalił się silną pozycją PlayStation 4 w Europie. Konsola na Starym Kontynencie radzi sobie wyjątkowo dobrze i w zależności od kraju, udziały urządzenia na rynku wahają się w granicach od 70 do ponad 90 procent.
W rozmowie z serwisem VG247, Jim Ryan, szef europejskiego oddziału Sony Computer Entertainment, z dumą odniósł się do pozycji PlayStation 4, którą konsola zdobyła na Starym Kontynencie od czasu debiutu w listopadzie 2013 roku.
Jesteśmy liderem w każdym europejskim kraju. Posiadamy znaczącą przewagę na rynku kontynentalnej Europy. Wyjątkowo znaczącą. Nie mówię tu o udziałach mniejszych niż 70 procent, często są one zresztą wyższe niż 90 procent.
Według Ryana, popularność systemu nie spada i zainteresowanie europejskich konsumentów utrzymuje się na stałym poziomie. Klienci mają być zadowoleni z ceny oraz funkcjonalności urządzenia. Jak zapewnia, pomagają w tym promocje, ekskluzywne umowy z wydawcami największych przebojów, takich jak seria Call of Duty, a także stopniowe rozszerzanie liczby dostępnych wariantów konsoli. Jednym z nich jest wprowadzany do sprzedaży w lipcu nowy model PlayStation 4 z 1TB dyskiem twardym. Informacje szefa SCEE nie powinny być specjalnym zaskoczeniem. Także w poprzedniej generacji konsol Europa była, poza Wielką Brytanią, twierdzą japońskiego koncernu. Wówczas jednak dystans dzielący PlayStation 3 od jego głównego konkurenta był znacznie mniejszy, a rywalizacja producentów bardziej zażarta, na czym dodatkowo zyskiwali konsumenci.
Obecnie trudno sobie wyobrazić, by Xbox One w najbliższych latach mógł wyrwać znacząco większy kawałek rynku w naszej części świata. Bez wątpienia, za zaistniałą sytuację odpowiada Microsoft, który popełnił wiele błędów wprowadzając do sprzedaży konsolę. Powodem obecnej porażki okazała się nie tylko ograniczona dystrybucja Xboksa, która sprawiła, że w listopadzie 2013 roku urządzenie było dostępne jedynie w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Irlandii (reszta krajów, w tym Polska, musiała czekać na premierę przeszło rok), ale także wyższa cena i brak oferty przygotowanej z myślą o europejskich klientach. Znaczna część wyjątkowo promowanej przez Amerykanów funkcjonalności Xboksa One była bowiem dostępna jedynie w USA.
Z wypowiedzi Ryana można wysnuć wniosek, że wspomniany najniższy 70 procentowy udział w rynku dotyczy Wielkiej Brytanii i Irlandii, w których Xbox One radzi sobie jak do tej pory najlepiej. Polska zalicza się najprawdopodobniej do grupy krajów z ponad 90-procentowym udziałami Sony w rynku, choć na razie nie posiadamy twardych danych potwierdzających te przypuszczenia. Według ostatnich dostępnych informacji dotyczących ogólnej sprzedaży PlayStation 4, od czasu debiutu do graczy trafiło ponad 22 milionów sztuk systemu, z czego 15 milionów zostało kupionych w ciągu ostatniego roku.