Phil Spencer tłumaczy, dlaczego konsole nie tanieją
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że sprzęt się starzeje, a jego cena z czasem relatywnie maleje. Według Phila Spencera, szefa działu gier Microsoft, taki los nie spotka konsol do gier.
Widzimy tendencję wzrostową cen konsol. Producenci tłumaczą podwyżki globalną sytuacją i rosnącą inflacją. Sony od listopada 2020 roku podniósł cenę PS5 – w niektórych krajach nawet o ponad 12%. Dlaczego konsole nie tanieją?
Wiedzy najlepiej zaczerpnąć od jednego z kreatorów rynku. Phil Spencer w rozmowie dla Eurogamer, opublikowanej wczoraj, trafnie zauważa:
To nie jest tak, jak kiedyś, gdzie można było wybrać specyfikację, a następnie jeździć nią przez 10 lat i obniżać cenę. Dlatego ceny konsoli są stosunkowo stabilne.
Tłumaczy również, że było to jednym z powodów wypuszczenia na rynek Xbox Series S, która jest cenowo przystępniejsza od flagowej Series X:
Chcieliśmy mieć pewność, że mamy konsolę w cenie poniżej 300 dolarów, ponieważ chcemy się rozwijać, i uważamy, że podstawowy poziom cenowy dla wielu nowych rodzin lub graczy wchodzących na rynek będzie ważny.
Konsola MICROSOFT XBOX Series S
Konsola MICROSOFT XBOX Series X
Udostępnienie graczom „budżetowego” narzędzia oraz obecna sytuacja rynkowa, skłoniły Phila do przemyśleń o zasadności wypuszczania coraz to bardziej ulepszonych konsol, w krótkim czasie od premiery poprzedniej wersji. Okres, gdy wystarczyło wstrzymać się z zakupem wymarzonej konsoli na dwa czy trzy lata, a następnie upolować ją w znacznie niższej cenie, przeminął. Producenci czerpią zysk nie tylko ze sprzedaży sprzętu. Obecnie to abonament i sprzedaż detaliczna gier są głównym źródłem przychodu.
Wypuszczanie nowszych wersji sprzętu nie ułatwia również pracy programistom i samego rozwoju natywnych gier. To dodatkowe utrudnienie w ewolucji gry po premierze, na co także zwraca uwagę szef Xbox:
Gdy tylko zaczniesz odświeżać środkową generację, programiści staną przed szeregiem problemów związanych z platformą, na którą celują. (…) Jeśli wejdziemy w świat konsol, w którym mamy trzy lub cztery zamknięte ekosystemy, które co dwa lata aktualizują swój sprzęt – w jaki sposób pomaga to twórcom lub graczom? Mam wrażenie, że stworzyliśmy mnóstwo złożoności dla twórców i graczy w czymś, co kiedyś było bardzo proste. A może jest dla nas inny model.
Wszyscy oczekujący na ulepszoną wersję Xbox Series najprawdopodobniej muszą obejść się smakiem. Phil Spencer w wywiadzie dla Eurogamer innymi słowami powtarza to, co już mówił w czerwcu tego roku. Przypominamy:
W tej chwili jesteśmy już całkiem gotowi na sprzęt, który mamy. – Phil Spencer w wywiadzie dla Bloomberg z czerwca 2023 roku
Faktycznie, jeśli obecny Xbox nadal zaspokaja potrzeby graczy, wypuszczanie odświeżonej wersji sprzętu nie ma większego sensu. Lepiej skupić się na pełnym wykorzystaniu potencjału drzemiącego w obecnej generacji.
Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!