Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 sierpnia 2024, 21:36

Oto 20 gier, które „wygrały” pierwszą połowę 2024 roku na Steamie. Zwycięzca mógł być tylko jeden, ale Baldur’s Gate 3 i polskie Manor Lords odniosły wielki sukces

Najnowszy raport firmy analitycznej The GameDisoverCo przynosi ciekawe informacje o największych „graczach” Steama w pierwszej połowy tego roku, jak i garść danych na temat ogólnej kondycji owej platformy.

Źródło fot. Slavic Magic/Hooded Horse.
i

Pierwsza połowa roku minęła już jakiś czas temu, ale dopiero teraz do sieci spływają raporty podsumowujące pierwsze półrocze w branży.

„Zwycięzcy” pierwszej połowy roku na Steamie

Jedną z ciekawszych analiz tego typu przeprowadziło przedsiębiorstwo The GameDisoverCo, które we współpracy z firmami Gamalytic i GDCo opracowało algorytm pozwalający określić szacunkowe przychody, jakie gry dostępne na platformie Steam osiągnęły w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku. Tak oto prezentuje się TOP 20 omawianego zestawienia.

  1. Counter-Strike 2 (610 mln USD)
  2. Helldivers 2 (458 mln USD)
  3. Palworld (378 mln USD)
  4. PUBG: Battlegrounds (276 mln USD)
  5. Apex Legends (159 mln USD)
  6. Baldur’s Gate 3 (127 mln USD)
  7. Dota 2 (119 mln USD)
  8. Dragon’s Dogma 2 (108 mln USD)
  9. Elden Ring (100 mln USD)
  10. Destiny 2 (91 mln USD)
  11. Manor Lords (56 mln USD)
  12. Last Epoch (54 mln USD)
  13. Enshrouded (49 mln USD)
  14. Naraka: Bladepoint (48 mln USD)
  15. Ghost of Tsushima Director’s Cut (48 mln USD)
  16. Warframe ( 46 mln USD)
  17. Call of Duty HQ (41 mln USD)
  18. Granblue Fantasty:Relink (40 mln USD)
  19. Tekken 8 (40 mln USD)
  20. War Thunder (36 mln USD)

Co przykuwa uwagę?

  1. Counter-Strike 2 zdecydowanie króluje, mimo wielu nieprzychylnych opinii na temat gry, co pokazuje, jak mocną marką jest popularny CS.
  2. Gry firmy Valve generują niesamowite przychody, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę, że nie musi ona płacić steamowej marży, a także, że studio nie zatrudnia tak wielu deweloperów.
  3. Mniej niż 50% pozycji znajdujących się na liście stanowią produkcje free-to-play.
  4. Niespełna połowa tytułów z zestawienia ukazała się w 2024 roku, a czołowe miejsca zajmują gry-usługi, co potwierdza branżowy trend i sens długotrwałego wspierania gier.
  5. Rodzime Manor Lords okazało się kolosalnym sukcesem, który prześcigając w zestawieniu uznane marki. Jest to imponujące, biorąc pod uwagę, że za tytułem stoi głównie jedna osoba – czapki z głów, Panie Grzegorzu.
  6. Mimo mijających lat i spadającego „hajpu”, pod względem przychodów dobrze radzą sobie gry typu battle royale, takie jak PUBG czy Apex Legends, co sugeruje ciągłe zapotrzebowanie na ten gatunek.
  7. Największe zaskoczenia bieżącego roku, czyli Helldivers 2 i Palworld, okupują kolejno 2. i 3. miejsce, jeżeli chodzi o generowane przychody.
  8. Baldur’s Gate 3 naprawdę wydaje się być anomalią – przynajmniej jeżeli chodzi o tytuły dla pojedynczego gracza. Gra, mimo że zadebiutowała ponad rok temu, ciągle święci triumfy, nieustannie będąc na Steamie najlepiej zarabiającą grą singeplayer.

Cieżkie wejście na rynek

To jednak nie wszystko; interesujące jest również zestawienie przychodów nowszych gier, tj. debiutujących w 2024 roku, względem starszych produkcji. Okazuje się, że świeższe tytuły (w liczbie 74) stanowią jedynie 15% wszystkich produkcji, które w pierwszej połowie 2024 r. wygenerowały na Steamie przychody mieszczące się w przedziale od 500 tys. dolarów do 1 mln dolarów. Dość podobny (ok. 15%) jest odsetek gier, które zapewniły przychody rzędu od 1 do 5 milionów dolarów.

Dopiero przy znacznie większych produkcjach udział nowszych gier zdecydowanie rośnie, jak np. w kategorii 25–50 milionów dolarów, gdzie ponad 58% stanowią „świeżynki”.

Zestawienie przychodów gier, które ukazały się w 2024 roku (czerwony) na tle gier, które wyszły wcześniej (niebieski). Źródło: The GameDisoverCo, Gamalytic, GDCo. - Oto 20 gier, które „wygrały” pierwszą połowę 2024 roku na Steamie. Zwycięzca mógł być tylko jeden, ale Baldur’s Gate 3 i polskie Manor Lords odniosły wielki sukces - wiadomość - 2024-08-14
Zestawienie przychodów gier, które ukazały się w 2024 roku (czerwony) na tle gier, które wyszły wcześniej (niebieski). Źródło: The GameDisoverCo, Gamalytic, GDCo.

Co można powiedzieć o tych danych? Przede wszystkim to, że konkurencja wśród produkcji niezależnych jest ogromna, co oznacza niełatwy start dla deweloperów indie. Ponadto gry-usługi i wsparcie długofalowe wydają się mieć sens – gracze mimo wszystko nie rzucają się na nowe produkcje tak bardzo, jak można by się tego spodziewać – szczególnie w przypadku mniejszych tytułów.

Steam faktycznie rośnie

Wreszcie, ostatnie interesujące zestawienie dotyczy informacji na temat przychodów z tego i ubiegłego roku. W tym przypadku odnotowano wzrost liczby gier w każdym z badanych progów. Szczególnie widoczny jest on w obrębie gier wykazujących przychody na poziomie do 5 milionów dolarów.

Należy przy tym zaznaczyć, że od czasu badania z 2023 roku gier na platformie przybyło – i to dość znacznie. Na końcu pierwszego półrocza na Steamie znajdowało się ok. 75 tysięcy produkcji, podczas gdy w analogicznym okresie bieżącego roku był już ich ponad 92 tys. (via SteamDB).

Porównanie przychodów gier na Steamie rok do roku. Granatowym kolorem oznaczono przychody, jakie osiągnięto w pierwszej połowie 2023 roku, jasny niebieski to środki osiągnięte w 2024 roku. Źródło: The GameDisoverCo, Gamalytic, GDCo. - Oto 20 gier, które „wygrały” pierwszą połowę 2024 roku na Steamie. Zwycięzca mógł być tylko jeden, ale Baldur’s Gate 3 i polskie Manor Lords odniosły wielki sukces - wiadomość - 2024-08-14
Porównanie przychodów gier na Steamie rok do roku. Granatowym kolorem oznaczono przychody, jakie osiągnięto w pierwszej połowie 2023 roku, jasny niebieski to środki osiągnięte w 2024 roku. Źródło: The GameDisoverCo, Gamalytic, GDCo.

Co to oznacza? Głównie to, że jako gracze wydajemy coraz więcej pieniędzy na Steamie, a sama pecetowa branża, mimo problemów, rozrasta się.

Marcin Przała

Marcin Przała

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Grami interesuje się od najmłodszych lat, a szczególne miejsce w jego sercu zajmują Call of Duty 4: Modern Warfare i Dragon Age: Początek. Zamiłowanie do elektronicznej rozrywki sprawiło, że tematem jego pracy licencjackiej stało się zjawisko immersji. Dzisiaj przede wszystkim miłośnik soulslike'ów oraz klasycznych RPG-ów. Poza grami lubi literaturę z gatunku dark fantasy, a ponadto od wielu lat z zapartym tchem śledzi rozgrywki angielskiej Premier League, gdzie gra jego ukochany klub – Chelsea.

więcej