autor: Michał Orlikowski
Nvidia inwestuje w technologię obliczeń w chmurze
Znana z ogromnego zaangażowania w rozwój technologii graficznych Nvidia zaprezentowała plany przeniesienia części procesów generowania grafiki w „chmurę”. Serwery firmy zajmą się generowaniem oświetlenia w nadchodzących grach.
Amerykańskie przedsiębiorstwo Nvidia, znane przede wszystkim z produkcji procesorów graficznych GeForce, zaprezentowało plany przeniesienia części procesów generowania obrazu w tzw. „chmurę”. Informację przedstawiono podczas zakończonej już konferencji dedykowanej rozwojowi technologii graficznych i technik interaktywnych - SIGGRAPH 2013, która odbyła się a amerykańskim mieście Anaheim.
Noszący nazwę CloudLight projekt zakłada przeniesienie na serwery odpowiedzialności za generowanie tzw. „oświetlenia rozproszonego” (po angielsku indirect lighting). Technologia ta przeznaczona będzie dla jeszcze niesprecyzowanych tytułów, w które zagramy w bliżej nieokreślonej przyszłości na platformach nowej generacji.
Poniżej możecie zobaczyć schemat działania technologi oraz film pokazujący jej możliwości.
Przeniesienie części obliczeń i procesów w „chmurę” powoli kształtuje się na główną ścieżkę rozwoju komputerów i konsol. Przypomnijmy, że zarówno Xbox One, jak i PlayStation 4 będą mogły skorzystać z zewnętrznych serwerów do przeprowadzania niektórych operacji, co w ich przypadku zostanie wykorzystane do poprawy płynności działania gier. Firma Nvidia zapowiada jednak, że jej technologia zapewni poprawę jakości efektów, nie ich wydajności.