autor: Krzysztof Bartnik
Nintendo „dzieli i rządzi” na rynku handheldów
Pomimo tego, że często piszemy o zbliżającej się wojnie konsol nowej generacji, to nie należy zapominać, że podobny konflikt wciąż toczy się wśród handheldów (Nintendo DS kontra Sony PSP). O ile jednak w przypadku next-genów tylko Xbox 360 dostępny jest na rynku, a na jego konkurentów musimy cierpliwie czekać, tak w przypadku konsol przenośnych spokojnie można wskazać aktualnego zwycięzcę.
Pomimo tego, że często piszemy o zbliżającej się wojnie konsol nowej generacji, to nie należy zapominać, że podobny konflikt wciąż toczy się wśród handheldów (Nintendo DS kontra Sony PSP). O ile jednak w przypadku next-genów tylko Xbox 360 dostępny jest na rynku, a na jego konkurentów musimy cierpliwie czekać, tak w przypadku konsol przenośnych spokojnie można wskazać aktualnego zwycięzcę.
Korporacja Nintendo niedawno pochwaliła się 5 milionami Dual Screenów, jakie dotychczas kupili Japończycy. Wyniki ze Stanów Zjednoczonych są równie imponujące. Japońska firma ujawniła, że Amerykanie wydali pieniądze na ponad 4 miliony egzemplarzy tego handhelda. Jeżeli dodamy do tego ponad milion klientów z Europy (dane pochodzą z czerwca; od tego czasu nie było nowych), to łatwo wyliczymy, że na całym świecie sprzedano już ponad 10 milionów sztuk DS-ów!
Vice-szef ds. marketingu w amerykańskim oddziale Nintendo, Perrin Kaplan, powiedział na łamach Seattle Post-Intelligencer, że w 2005 roku mieszkańcy USA kupili ponad 3 miliony DS, zaś w ciągu miesiąca sprzedaży konsoli w 2004 roku rozeszło się 1.2 miliona egzemplarzy. Jeżeli połączymy rezultaty Dual Screena z trzema modelami Game Boy Advance dostępnymi w sprzedaży, to okaże się, że Nintendo posiada aż 78% rynku handheldów w Stanach Zjednoczonych.
Oprócz samego, dwuekranowego handhelda, bardzo dobrze sprzedają się też gry. Mario Kart DS kupiło ponad milion klientów (od połowy listopada), zaś Nintendogs ponad 1.5 miliona od sierpniowej premiery. Warto również odnotować, że 550,000 osób skorzystało z możliwości zmagań wieloosobowych w Sieci (Nintendo Wi-Fi Connection) od momentu debiutu tej usługi pod koniec zeszłego roku.
Co na to Sony? Według danych podanych w Seattle Post-Intelligencer, główny rynkowy rywal Nintendo sprzedał 2.7 miliona konsol PSP od premiery w marcu do 1 grudnia 2005. Przedstawiciele Sony powiedzieli zaś agencji Reuters, że sprzedano ponad 3 miliony handheldów do listopada 2005. Z kolei trzecie źródło, organizacja NPD Funworld, podaje, że 2.5 miliona PSP-ów rozeszło się w Stanach Zjednoczonych do listopada ubiegłego roku. Prawda pewnie leży pośrodku, lecz to wszystko nie zmienia faktu, że doścignięcie Nintendo nie będzie prostą sprawą...