Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 marca 2025, 08:55

Niespodziewanie remaster kultowej strzelanki z lat 90. otrzymał ogromną aktualizację. Dzięki niej Turok stał się lepszy niż kiedykolwiek wcześniej

Remaster Turoka otrzymał pokaźną aktualizację ponad 6 lat po wydaniu wersji 2.0, a do tego trafił na nowe platformy.

Źródło fot. Nightdive Studios.
i

Odświeżony Turok otrzymał niespodziewaną aktualizację i trafił na nowe platformy.

Uwagę studia Nightdive zajmuje nie tylko powstający od lat remaster System Shocka 2. Amerykański zespół specjalizujący się w odświeżaniu klasyki gier wideo nieoczekiwanie wrócił do swojego starszego dzieła: zmodernizowanego Turoka.

Tytuł trafił na rynek w 2015 roku, a 3 lata później otrzymał wersję 2.0, która zdawała się być zwieńczeniem rozwoju tej produkcji. Jakież więc było zdziwienie graczy, gdy Nightdive Studios bez zapowiedzi wydało nową aktualizację, która przeniosła Turoka na czwartą generację silnika Kex i wprowadziła masę usprawnień.

Pełna lista zmian (dostępna na Steamie i w serwisie Reddit) nie jest krótka i uwzględnia zarówno ogólne poprawki, jak i te przeznaczone dla poszczególnych platform. Przede wszystkim Turok jest teraz dostępny natywnie na konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X/S, a do tego gra obsługuje ekrany z wyższą częstotliwością odświeżania.

Poza tym twórcom udało się „odnaleźć i zabezpieczyć” brachiozaury z wersji beta Turoka (znajdziecie je na poziomie Treetops), jak również opcję przełączania się między chodzeniem a bieganiem rodem z pierwowzoru. Dochodzą do tego rozmaite poprawki ciepło przyjęte przez graczy. Oczywiście nie jest to uaktualnienie na miarę rocznicowych łatek dla serii Half-Life, ale to wciąż o wiele więcej, niż gracze mogli się spodziewać ponad 6 lat po zakończeniu rozwoju gry.

Jednakże jest też łyżka dziegciu: ogrom zmian sprawił, iż stare pliki zapisu nie są kompatybilne z obecną wersją remastera Turoka. W teorii można to obejść przez funkcję „Beta” Steama i cofnięcie się do wersji „Legacy” na silniku Kex3 Engine. Tyle że w takim przypadku funkcja save’ów w chmurze będzie niedostępna.

Warto napomknąć, iż tym samym dwie odsłony odświeżonej trylogii są dostępne na PS5 i XSX/S. Fani mają nadzieję, że również Turok 2 otrzyma tak pokaźną aktualizację i trafi natywnie na konsole dziewiątej generacji.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej