autor: Krystian Rzepecki
Polak korzysta średnio z 5 subskrypcji. Na topie platformy VoD: Netflix i HBO GO
Poznajcie ciekawe wyniki sondażu na temat preferencji polskich użytkowników usług abonamentowych, takich jak Netflix, Xbox Game Pass i Spotify.
Usługi VOD są najpopularniejszym rodzajem subskrypcji kupowanych przez internet w Polsce, a średnia liczba posiadanych zobowiązań o charakterze abonamentowym wynosi średnio 5,7 na jednego użytkownika. To wyniki sondażu Fundacji Digital Poland (za wirtualnemedia.pl) przeprowadzonego w lipcu na tysiącu respondentów, którzy dokonali zakupów online w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Zakupy w modelu subskrypcyjnym w Polsce zyskują na popularności, szczególnie w obszarze rozrywki. Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że cała rozrywka idzie w tę stronę, w takiej formule oglądamy zarówno filmy i seriale, słuchamy muzyki, oraz audiobooków, gramy w gry komputerowe, jak i kupujemy abonamenty do kina czy teatru. Nawet drona można mieć już w subskrypcji. Niezmiennie najczęściej wybieranymi usługami w tym modelu są serwisy VOD. To pokazuje, że rynek wideo na żądanie nad Wisłą rośnie i ma się dobrze – komentuje Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający Playera w TVN Grupie Discovery.
Wśród osób kupujących różnego rodzaju abonamenty największą popularnością cieszy się streaming filmów i seriali, wysoką pozycję zajmuje strumieniowanie muzyki, a wśród najmłodszych respondentów często wybierane są subskrypcje oferujące gry na komputer i konsole.
Osoby w przedziale wiekowym 18-24 lata zdecydowanie częściej (44 proc.) sięgają po usługi platform muzycznych (np. Spotify, YouTube Music Premium, Tidal) oraz gier wideo (27 proc. – np. Xbox Game Pass, PlayStation Plus, Nintendo Switch Online). Najstarsze osoby w wieku od 50 do 65 lat są w zdecydowanej większości subskrybentami usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych (58 proc.) i usług dla domu (48 proc.).
Wśród usług VOD najpopularniejszy jest Netflix – zna go aż 86 proc. badanych. Kolejne miejsca zajmują HBO GO (71 proc.), IPLA (70 proc., obecnie Polsat Go / Polsat Box Go), Player (65 proc.) i Canal+ (62 proc.).
Spośród abonamentów gamingowych na czele rankingu popularności plasuje się PlayStation Plus (40 proc.), a następnie Xbox Game Pass (38 proc.). Usługi Sony oraz Microsoftu zdecydowanie dominują w Polsce, wraz z Xbox Live Gold i PS Now zajmując cztery pierwsze pozycje.
Platformy edukacyjne są daleko w tyle – aż 67 proc. respondentów nie zna żadnej ze wskazanych w rankingu.
Osoby korzystające z modelu subskrypcyjnego wskazują jako główne atuty tego typu usług wygodę w użytkowaniu i płatnościach, dostępność, ciekawą ofertę i atrakcyjną cenę. Za największą wadę uznają brak zniżek lub korzystniejszych warunków dla stałych klientów.