autor: Aleksander Kaczmarek
Najważniejsze wydarzenia roku 2012 (III kwartał)
Kontynuujemy przegląd najciekawszych wydarzeń kończącego się roku. Tym razem przypominamy o tym, co ciekawego mogliście przeczytać i zobaczyć na naszych łamach w okresie od lipca do września.
Lipiec
Pobożne życzenia fanów serii Total War stały się faktem. Firma Sega oficjalnie zapowiedziała grę Total War: Rome II, czyli kontynuację jednej z najlepszych odsłon tego cyklu. Planowany termin premiery – wiosna 2013 roku.
Eurodeputowani powiedzieli nie umowie ACTA. Widmo kontrowersyjnej umowy o zwalczaniu handlu podrobionymi towarami przestało straszyć europejskich internautów. Co więcej, kilka dni wcześniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał orzeczenie w sprawie legalności sprzedaży programów pobranych z Internetu.
Na półkach sklepów wylądowała kosmiczna strategia turowa - Endless Space. Ferrou nie krył zachwytu dziełem studia Amplitude, któremu w przyznał ocenę 9.0. „Endless Space jawi się jako podręcznikowy przykład gry strategicznej określanej mianem 4X”.
Szaleństwo na punkcie strzelania do zombie w grze ArmA II rozkręciło się na całego. W lipcu w stworzoną przez Deana Halla modyfikację DayZ grało już przeszło pół miliona graczy. Logicznym następstwem tego była zapowiedziana na początku sierpnia samodzielna wersja moda.
Nie wszystko poszło zgodnie z planem. Koncern Electronic Arts zaczął więc przygotowywać graczy na zmianę modelu biznesowego gry MMORPG Star Wars: The Old Republic. Pojawiła się więc darmowa wersja próbna, a jeszcze w tym samym miesiącu ogłoszono, że jesienią abonamenty przestaną być obligatoryjne.
Konsola do gier nie musi być droga – z takiego założenia wyszli projektanci urządzenia o nazwie Ouya i niemal z miejsca odnieśli sukces. Przeprowadzona na Kickstarterze zbiórka pieniędzy potrzebnych do wyprodukowania pierwszych egzemplarzy w ciągu niespełna 12 godzin osiągnęła oczekiwaną kwotę 950 tys. dolarów, aby ostatecznie zamknąć się sumą przeszło 8,5 mln dolarów.
Grupa CD Projekt pochwaliła się sprzedażą ponad 4 milionów egzemplarzy gier z serii Wiedźmin. Wynik udało się poprawić dzięki letnim wyprzedażom gier z Geraltem w roli głównej.
Deweloperzy z firmy Epic Games zdecydowali się zaprezentować możliwości silnika Unreal Engine 4 w grze Fortnite. Dowiedzieliśmy się też, że będzie to pierwsza produkcja, która wykorzysta nową technologię, opracowywaną pod kątem kolejnej generacji konsol.
Kolejną wpadkę z przeciekiem zaliczyli administratorzy usługi Origin. Tym razem udało im się przedwcześnie ujawnić grę Battlefield 4. Szefostwu koncernu Electronic Arts nie pozostało nic innego jak przyznać, że trwają prace nad kontynuacją popularnego cyklu pierwszoosobowych strzelanin, a do zaplanowanych na wiosnę 2013 roku beta-testów zaproszeni zostaną gracze, którzy złożą zamówienie przedpremierowe na Medal of Honor: Warfighter.
Ruszyła kontrowersyjna kampania społeczna „W którym świecie żyjesz” skierowana przeciw nadużywaniu Internetu i komputera. Spytaliśmy Was co sądzicie o pomyśle akcji i tym w jaki sposób została zrealizowana. Wyniki powyższej ankiety mówią same ze siebie.
Miłośnicy strategii z rodzaju tower defense doczekali się premiery Orcs must Die! 2. Kontynuacja przeboju z 2011 roku okazała się równie zabawna i wciągająca. „Autorzy nie postawili na żadną rewolucję, a zamiast tego wzięli gotowe, sprawdzone rozwiązania, dodali trochę nowych elementów i voila” - stwierdził Wolfen, przyznając grze ocenę 8.0.
Sierpień
Firma Reef Entertainment upubliczniła pierwszy teaser oraz kilka obrazków z gry Rambo: The Video Game. Produkcja powstająca w krakowskim studiu Teyon pozwoli graczom wcielić się w rolę kultowego komandosa. Dla fanów Sylwestra Stallone i kina akcji z lat 80. ubiegłego wieku szykuje się pozycja obowiązkowa.
Zapowiedzi następcy wysłużonego Xboksa 360 zabrakło na tegorocznych targach E3, ale pogłoski o tym, że trwają prace nad konsolą następnej generacji potwierdził Brian Hall z Microsoftu. Zagadką pozostaje kiedy nowa platforma trafi na rynek i w jakie podzespoły zostanie wyposażona.
Plotek o kontynuacji cyklu Mafia ciąg dalszy. Tym razem czeski oddział serwisu eurogamer doniósł, że studio 2K Czech pracuje już nad grą Mafia III. Tytuł rzekomo tworzony jest z myślą o konsolach nadchodzącej ósmej generacji.
Jedna z najbardziej udanych „ścigałek” w dorobku firmy Codemasters będzie miała swoją kontynuację. Zapowiedź gry GRID 2 wprawiła w euforię rzeszę wirtualnych kierowców. Radość nieco opadała, gdy okazało się, że Mistrzowie Kodu zrezygnowali m.in. z widoku z wnętrza pojazdu.
Komputerowi gracze przywykli już do tego, że na gry koncernu Ubisoft muszą zazwyczaj czekać dłużej niż użytkownicy konsol. Regułę tę potwierdziła także informacja o dacie premiery Assassin's Creed III na pecetach. Deweloperzy z Ubisoft Montreal obiecali jednak wynagrodzić cierpliwość fajerwerkami w oprawie wizualnej.
Nie czekając na rozpoczęcie targów gamescom, firma Paradox Interactive odkryła swoje karty i zaanonsowała grę Europa Universalis IV. Nowa odsłona znakomitego cyklu strategii to według deklaracji deweloperów 300 lat historii, 250 nacji i ponad 4000 autentycznych postaci władców. Premiera zaplanowana została na 2013 rok.
Po 10 latach od założenia People Can Fly Adrian Chmierz, jeden z najbardziej znanych polskich twórców gier, zdecydował się „poszukać nowych możliwości”. Razem z nim ze studiem pożegnali się Andrzej Poznański i Michał Kosieradzki.
Na koniec wakacji doczekaliśmy się prawdziwego hitu. Takiego zdania był przynajmniej Kwiść, pisząc recenzję gry Sleeping Dogs. „Jeden z najlepszych sandboksów ostatnich lat” otrzymał w recenzji ocenę 9.0.
Wydarzeniem sierpnia bez wątpienia były targi gamescom, czyli największa otwarta dla publiczności impreza branży gier na świecie. Jak co roku, do Kolonii pojechała mocna reprezentacja serwisu gry-online.pl. Kogo zabrakło? Przede wszystkim Microsoftu i Nintendo, którym najwyraźniej nie zależało na możliwości pokazania swoich produktów przed 275 tys. zwiedzających. Na szczęście na stoiskach przeszło 600 wystawców było co oglądać i w co pograć. Większość specjalistów za najciekawszą grę targów uznało Dishonored, ale dużym zainteresowaniem cieszyły się także Crysis 3, Warface, Need for Speed: Most Wanted i SimCity.
Miłośnicy eksterminacji zombie w casualowym wydaniu mogą już ostrzyć szpadle. Firma PopCap Games zapowiedziała kontynuację swego największego przeboju. Według zapewnień producenta, Plants vs. Zombies 2 przyniesie nowe wyzwania, ale dopiero na wiosnę 2013 roku.
„Kontynuacja Darksiders oferuje wszystko to, dzięki czemu pierwsza część odniosła rynkowy sukces, dodając też wiele nowego” - argumentował Stranger, przyznając w recenzji gry Darksiders II ocenę 8.5. Z premierą dzieła studia Vigil Games spore nadzieje wiązał tez koncern THQ. Niestety, gracze nie byli zachwyceni do tego stopnia, by popędzić do sklepów. Rozczarowujące wyniki sprzedaży spotęgowały kłopoty finansowe wydawcy.
Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, ukazała się wyczekiwana, pecetowa wersja gry Dark Souls. Zdaniem Lans Tartare, jakość portu daleka była od ideału, ale dzieło studia From Software i tak wybroniło się na ocenę 8.5. „Dark Souls może nie doczekała się najlepszej konwersji w historii gatunku, niemniej i tak dostajemy wybitnie udane RPG akcji, wymagające od gracza poświęcenia i zachwycające wykonaniem”.
Miesiąc zamknęła jedna z największych premier tego roku. Pod koniec sierpnia oficjalnie wystartowały serwery gry Guild Wars 2. Hed pokusił się o wyczerpującą recenzję pisaną w trzech etapach. Wniosek płynął z nich jednak jeden: „Guild Wars 2 jest po prostu grą stworzoną w inteligentny oraz uczciwy sposób, przy której będziecie bawić się lepiej niż kiedykolwiek”. Bliska ideału ocena – 9.5 wydaje się w pełni uzasadniona.
Wrzesień
Z początkiem września niektórzy przypomnieli sobie o szkole, a inni o... Black Mesa. Data premiery wyczekiwanej od 8 lat darmowej, samodzielnej modyfikacji do gry Half-Life podana została do publicznej wiadomości na początku miesiąca. Niespełna dwa tygodnie później produkcja ponad 40-osobowego zespołu moderskiego ukazała się na Steamie.
Sukcesem zakończyła się przeprowadzona na platformie finansowania społecznościowego Kickasterter zbiórka pieniędzy na produkcję gry Broken Sword: The Serpent's Curse. Deweloperzy ze studia Revolution Software uzyskali wsparcie w wysokości ponad 820 tys. dolarów. Nie udało się jednak pokonać bariery miliona dolarów, co było warunkiem rozpoczęcia prac nad Beneath the Steel Sky 2.
Po średnio udanym eksperymencie z Call of Juarez: The Cartel, ekipa deweloperska Techlandu postanowiła wrócić na historyczny Dziki Zachód wraz z Call of Juarez: Gunslinger. Zręcznościowa strzelanina z udziałem legendarnych rewolwerowców powinna ukazać się w 2013 roku.
Koncern Nintendo ujawnił termin premiery Wii U w amerykańskich i europejskich sklepach, a także listę gier dostępnych w dniu debiutu konsoli. Ta ostatnia nie była szczególnie długa, ale za to zawierała kilka naprawdę solidnych tytułów, w tym FIFA 13, Mass Effect 3: Special Edition, Rayman Legends oraz Trine 2: Director’s Cut.
Deweloperzy ze studia Obsidian Entertainment rozpoczęli na Kickstarterze zbiórkę pieniędzy potrzebnych do stworzenia gry Project Eternity. Pomysł cRPG w starym stylu do tego stopnia spodobał się graczom, że wymagany próg wsparcia w wysokości 1,1 mln dolarów osiągnięty został w ciągu niespełna dwóch dni.
Chyba nikt z fanów serii Dragon Age nie miał wątpliwości, że powstanie trzecia część. Aby formalności stała się zadość, ekipa firmy BioWare oficjalnie zaanonsowała Dragon Age III: Inquisition, równocześnie ujawniając, że gra bazować będzie na silniku Frostbite 2.0, znanym m.in. z Battlefield 3.
Dzięki środkom pozyskanym w ramach finansowania społecznościowego dwuosobowej ekipie studia FTL Team udało się wydać FTL: Faster Than Light. Niskobudżetowa produkcja przypadła do gustu recenzentowi gry-online.pl, który przyznał grze wysoką notę 8.0. „Rozgrywce towarzyszy niespotykany klimat i właściwie od pierwszych minut nasuwają się skojarzenia z takimi pozycjami jak Star Trek, Firefly czy Battlestar Galactica” - przekonywał Terrag.
Dowiedzieliśmy się, czyim głosem przemówi główny bohater gry Hitman: Rozgrzeszenie w polskiej wersji językowej. Okazało się, że w Agenta 47 wcieli się Paweł Małaszyński. Przy okazji firma Cenega Poland zapowiedziała, że szykuje również pełną polonizację gry Tomb Raider, choć nie ujawniono nazwiska odtwórczyni roli Lary Croft.
Jeśli już tworzyć sequele, to tylko takie. Borderlands 2 okazało się grą, o jakiej marzyli fani pierwowzoru. „Kontynuacja ze wszech miar udana, a główna w tym zasługa licznych usprawnień, jakie deweloper postanowił poczynić w opracowanej przez siebie formule” - ocenił UV. Jego zdaniem deweloperzy z Gearbox Software zasłużyli na 9.5.
Dwa pierwszorzędne hack'n'slashe w jednym roku? To możliwe. Twórcy Torchlight II nie zawiedli oczekiwań i przygotowali grę pod każdym względem lepszą od oryginału. „Propozycja idealna dla wszystkich, którym nie przypadły do gustu zmiany wprowadzone w trzecim „Diabełku”” - stwierdził fsc, przyznając bardzo dobrą notę 8.5.
W tegorocznym pojedynku piłkarskich symulacji, o pół gola lepszy okazał się zespół deweloperów z EA Canada. Zdaniem ElMundo, który miał sposobność zrecenzować obie gry, uznał, że FIFA 13 zasłużyła na ocenę 9.0, natomiast Pro Evolution Soccer 2013 w recenzji otrzymało 8.5. Tak wyrównanej rywalizacji pomiędzy obiema seriami dawno już nie było.