Tylko ta urocza gra zebrała w 2023 roku ponad milion dolarów od wiernych fanów
Niewielka gra o przygodach uczennicy wiedźmy odniosła duży sukces crowdfundingowy. Pokazuje on jednocześnie pewien szerszy trend związany ze zbiórkami społecznościowymi.
Niewielka, relaksująca gra eksploracyjna Mika and The Witch's Mountain okazała się niespodziewanym sukcesem platformy Kickstarter. Deweloperom z niezależnego studia Chibig udało się w nieco ponad miesiąc zebrać kwotę 1,3 miliona euro.
Zdaniem ekspertów sukces hiszpańskiej gry stanowić może pewien wyznacznik szerszych trendów związanych z obecnością i finansowaniem gier wideo na platformach crowdfundingowych.
Relaksująca gra z wiedźmą w roli głównej
Mika and The Witch's Mountain stanowi połączenie gry przygodowej oraz eksploracyjnej. Gracz steruje poczynaniami tytułowej bohaterki, uczennicy wiedźmy, która w ramach pobieranych nauk pomaga mieszkańcom pobliskiego miasteczka.
Rozgrywka opiera się w głównej mierze na zwiedzaniu wyspy (zarówno pieszo, jak i na miotle) oraz wykonywaniu prostych zadań. Te zaś skupiają się na dostarczaniu paczek i przesyłek.
Tytuł zadebiutować ma jeszcze w tym roku. Gra ukaże się na komputerach osobistych, a także konsolach PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S oraz na Nintendo Switch.
Simon Carless, redaktor platformy GameDiscoverCo, w swoim tekście podjął się analizy niespodziewanego sukcesu Mika and The Witch's Mountain. Wśród najważniejszych cech, które wpłynęły na pozytywny odbiór gry, wspomina o:
- przyjemnej dla oka oprawie wizualnej, nawiązującej do gier z serii The Legend of Zelda oraz filmów anime od studia Ghibli;
- zaufaniu, którym darzone jest studio Chibig, mające już na koncie kilka udanych projektów;
- demie gry wypuszczonym przy okazji Steam Next Fest, które jednoznacznie uwiarygodniło plany oraz projekt.
Stan medium growego w serwisie Kickstarter
Kontynuując wątek hiszpańskiej gry o wiedźmie, Carless w swoim tekście pochyla się nad obecnym stanem zbiórek crowdfundingowych w kontekście gier wideo. Z opracowanej przez dziennikarza tabeli opisującej tytuły, które w ostatnich latach przekroczyły barierę 1 miliona dolarów, jasno wynika, że takich przypadków nie pojawia się więcej, niż zaledwie 3 rocznie.
Co ciekawe, sytuacja ta ma się zgoła inaczej w przypadku gier planszowych. Od listopada 2022 roku próg miliona dolarów przekroczyło aż 15 projektów.
Autor tekstu powodów zmniejszonego zainteresowania zbiórkami na gry wideo doszukuje się w utracie zaufania graczy wobec masywnych projektów, które często powstają długimi latami lub nawet nigdy nie dochodzą do skutku. Z tej przyczyny w grupie najchętniej finansowanych gier królują pozycje niezależne lub średniobudżetowe.
Wśród produkcji, które przekroczyły próg 100 tys. dolarów, dominują strategie, RPG-i, powieści wizualne czy pozycje oferujące relaksującą, prostą rozgrywkę.
Zmiany w postrzeganiu zbiórek crowdfundingowych przez graczy stanowić mogą odzwierciedlenie pewnych szerszych tendencji w branży gier w ogóle. Odbiorcy coraz chętniej zwracają się ku propozycją mniejszych i średnich studiów, które często oferują doświadczenie zgoła inne niż tytuły z segmentu AAA.
Zmiany te tym bardziej zaostrzają ciekawość wobec tego, jaka gra okaże się kolejnym, wielkim hitem Kickstartera.