autor: Bartosz Świątek
Microsoft przedstawia pecetową wersję Xbox Game Pass
Firma Microsoft rozwinęła wreszcie zapowiedź, że subskrypcja Xbox Game Pass trafi także na komputery – w specjalnej wersji dostosowanej do platformy. Koncern przekazał też kilka innych informacji na temat Microsoft Store oraz gier tworzonych przez swoje wewnętrzne studia.
W SKRÓCIE:
- Xbox Game Pass trafi także na PC;
- usługa będzie dostosowana do rynku pecetowego;
- katalog gier będzie rozszerzany;
- tytuły tworzone przez koncern będą dostępne w różnych sklepach cyfrowych i mają posiadać funkcje cross-play i cross-platform;
- Microsoft Store otrzyma wsparcie dla formatu aplikacji Win32.
Firma Microsoft przedstawiła pecetową wersję Xbox Game Pass – usługi abonamentowej dającej dostęp do szerokiego katalogu gier, z której dotychczas korzystać mogli wyłącznie posiadacze konsoli Xbox One. Co ważne, komputerowy wariant subskrypcji będzie różnił się od swojego konsolowego odpowiednika selekcją gier.
Xbox Game Pass dla pecetowca
Dwa lata temu uruchomiliśmy Xbox Game Pass na Xbox One i od tego czasu przekonaliśmy się, jak cenna zarówno dla graczy, jak i twórców, może być biblioteka wysokiej jakości gier. Jest to świetny sposób na odkrycie i znalezienie kolejnej ulubionej produkcji. Zbadaliśmy, czy istnieje możliwość zaoferowania czegoś podobnego graczom i twórców gier na platformie PC i wierzymy, że tak jest. Rozważyliśmy również znaczenie wprowadzenia nowego elementu do ekosystemu rynku PC i wierzymy, że możemy to zrobić. Zaprojektowaliśmy więc usługę specjalnie z myślą o graczach pecetowych i twórcach gier komputerowych. Nazywa się ona Xbox Game Pass, podobnie jak oryginał, ale jest to nowe doświadczenie, które budujemy wspólnie ze społecznością PC – czytamy.
Usługa jest dedykowana użytkownikom systemu Windows 10 (to jedyny OS, o którym wspomina się w komunikacie – trudno powiedzieć, czy oznacza to ekskluzywność, czy też Game Pass trafi także na starsze „okienka”). W ofercie znajdzie się przeszło 100 tytułów, m.in. od takich wydawców, jak Paradox Interactive, Bethesda Softworks, Deep Silver, Devolver Digital czy SEGA. Microsoft nawiązał współpracę z 75 podmiotami, by zapewnić bogatą selekcję gier.
Oczywiście, podobnie jak w przypadku konsolowego Game Passa, katalog tytułów co miesiąc będzie się powiększał. Możemy spodziewać się m.in. dodania do niego kolejnych produkcji tworzonych przez studia należące do Microsoftu (będą udostępniane w dniu premiery). Warto przypomnieć, że mowa o takich deweloperach, jak inXile Entertainment (Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera) czy Obsidian Entertainment (seria Pillars of Eternity, Tyranny). Abonenci usługi otrzymają również zniżki na pecetowe gry (rabaty będą sięgały 20%) oraz DLC i dodatki (maksymalnie 10% upustu) dostępne w Microsoft Store.
Więcej informacji na temat pecetowej wersji usługi Xbox Game Pass poznamy w czasie konferencji Microsoftu na tegorocznych targach E3.
Microsoft stawia na wolność wyboru
Gigant z Redmond skorzystał też z okazji, by podkreślić, że ważną cechą ekosystemu PC jest swoboda klientów i deweloperów. Gry tworzone przez studia Microsoftu będą udostępniane w różnych sklepach – w tym na Steamie oraz oczywiście w Microsoft Store. Firma planuje trafić ze swoimi produkcjami także na inne platformy cyfrowej dystrybucji. Co więcej, omawiane tytuły będą posiadały funkcje cross-play, obejmujące m.in. czaty i listy przyjaciół.
Umożliwienie ludziom wspólnego grania przez funkcje cross-play i cross-network, na komputerach z systemem Windows 10 oraz konsolach, jest niezwykle ważne. Budowanie społeczności złożonej ze wszystkich tych graczy, bez względu na wybrany przez nich sklep czy platformę (konsola lub komputer), również jest niezwykle ważne, ponieważ pomaga ich zbliżać, umożliwia grom znajdowanie największej grupy odbiorców i pozwala tym produkcjom łączyć ludzi wokół idei wspólnego grania – czytamy.
Wsparcie Win32 w Microsoft Store
Koncern poinformował też, że Microsoft Store otrzyma pełne wsparcie dla gier tworzonych w starszym – i preferowanym przez większość graczy, a także sporą część deweloperów – formacie Win32. Dotychczas produkcje debiutujące w cyfrowym sklepie giganta z Redmond musiały być adaptowane do formatu UWP. Oznacza to, że firma najprawdopodobniej zrezygnuje z agresywnego promowania tego standardu. Decyzja może też skutkować znacznym rozszerzeniem katalogu gier dostępnych na wspomnianej platformie.
Dostrzegamy, że Win32 jest formatem aplikacji uwielbianym przez twórców i odbiorców, więc jesteśmy podekscytowani mogąc poinformować, że zapewnimy pełne wsparcie dla natywnych gier Win32 w sklepie Microsoft Store na platformie Windows. To otworzy więcej możliwości zarówno dla programistów, jak i graczy, oferując wszystkim poziom kontroli, jakiej oczekują od otwartego ekosystemu gamingowego Windows – przekonuje Microsoft.