autor: Aleksander Kaczmarek
Liceum w rok dzięki technologii z gier komputerowych
Nolan Bushnell ma pomysł jak zrewolucjonizować edukację dzięki wykorzystaniu technologii stworzonej na potrzeby gier komputerowych. Oprogramowanie, nad którym założyciel firmy Atari pracuje od kilku lat, pozwoli uczniom nawet 10-krotnie szybciej przyswajać wiedzę.
Szybkość nabywania wiedzy można znacząco zwiększyć w oparciu o technologię wykorzystywaną w grach komputerowych. Tak przynajmniej twierdzi Nolan Bushnell. Założyciel firmy Atari od wielu lat kieruje pracami nad oprogramowaniem, które pomogłoby podnieść jakość kształcenia w amerykańskim szkolnictwie. Jego zdaniem, kluczem do sukcesu jest zastosowanie „chmury” (cloud computing) w systemie edukacji.
Nolan Bushnell to w branży gier wideo człowiek-legenda. W kwietniu ubiegłego roku współtwórca Ponga i wielu innych klasycznych tytułów wrócił „na stare śmieci”, zostając członkiem zarządu firmy Atari. Wygląda jednak na to, że jego plany sięgają znacznie dalej. Najpóźniej pod koniec przyszłego roku chce on przedstawić oprogramowanie, które może zrewolucjonizować naukę w szkołach.
- Wierzę, że edukacja to najważniejsza rzecz, jaką możemy zrobić, by naprawić świat – uważa założyciel Atari, cytowany przez serwis gamesindustry.biz. Jego zdaniem oprogramowanie, nad którym pracuje wraz z zespołem, pozwala przyspieszyć nauczanie przedmiotów nawet 10-krotnie. Finalna wersja umożliwi opanowanie materiału z liceum w ciągu niespełna 12 miesięcy.
Kluczem do sukcesu edukacyjnej „rewolucji” Bushnella ma być wykorzystanie znanej m.in. z gier komputerowych technologii chmury, która pozwoli uporać się z problemami administracji kilkudziesięcioma komputerami uczniów w klasie.
- Załóżmy, że wchodzicie do sali lekcyjnej 5-klasistów – przyjmijmy, że jest ich 30 – i wszyscy mają swoje komputery. Gwarantuję, że 10-15 procent z nich nie działa(…). W każdej firmie, która posiada 30-40 komputerów, administrowanie nimi wszystkimi to koszmar – przekonuje wizjoner. - W graniu przez chmurę administracja przekazywana jest z komputera do chmury... To będzie ważny krok pozwalający wykorzystać technologię w klasach.
Bushnell ma też prostą receptę na to, jak przełamać niechęć nauczycieli przed nowoczesnymi metodami w szkolnictwie:
- Jeżeli możemy uczyć dzieci dwa razy szybciej, to możemy płacić nauczycielom dwa razy tyle.