Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 marca 2015, 18:00

Kojima odsunięty od serii MGS. Konami tworzy nową część z nowym zespołem

Serwis Gamespot dotarł do nowych informacji dotyczących rozłamu pomiędzy Hideo Kojimą, ojcem serii Metal Gear, a firmą Konami. Według anonimowego informatora Kojima wraz z częścią współpracowników odejdą z Konami pod koniec roku.

AKTUALIZACJA #1: Na oficjalnej stronie Konami pojawił się komunikat, który zdaje się potwierdzać wcześniejsze pogłoski. Firma zadeklarowala, że zamierza stworzyć kolejny tytuł z serii Metal Gear, jednocześnie podkreślając, że Hideo Kojima będzie nadal związany z produkcją MGS V: TPP. Zapowiedziała też rozmowy kwalifikacyjne w celu wyłonienia zespołu nadzorującego produkcję nowej gry. Wygląda więc na to, że za kolejne części cyklu będą odpowiadać nowi twórcy, a zespół Hideo Kojimy pożegna się z Konami.

O tym, że coś się może dziać między Hideo Kojimą a firmą Konami, zaczęto spekulować po dochodzeniu użytkowników serwisu Reddit. Sygnały były nieznaczne, ale całość tworzyła niepokojący obraz: usunięcie Kojimy z list producentów wykonawczych Konami, zniknięcie nazwiska japońskiego twórcy z materiałów promocyjnych Metal Gear Solid V: Phantom Pain czy wycięcie loga studia Kojima Productions z oficjalnego Twittera gry, a nawet z oficjalnej strony produkcji. Jeszcze bardziej niepokojące informacje przekazał serwis Gamespot, który dotarł do wewnętrznego źródła. Pracownik Konami pod warunkiem zachowania anonimowości zdradził, że członkowie Kojima Productions nie są już pełnoprawnymi pracownikami koncernu, a jedynie podwykonawcami. Wspomniał też o nałożeniu „restrykcji” na korzystanie z firmowej komunikacji (internetu, telefonów oraz maila). Jednak najważniejsze bez wątpienia jest stwierdzenie, że po zakończeniu prac nad Phantom Pain Kojima wraz z ważniejszymi pracownikami studia opuści Konami:

Gdy skończymy Metal Gear Solid V, Pan Kojima i członkowie zarządu opuszczą Konami. Mówią, że ich umowa kończy się w grudniu.” Informator dodał również: „Na spotkaniu zespołu Pan Kojima wyjaśnił, że zespół musi być jednością i zrobić dobrą grę dla fanów”.

Jeszcze niedawno „A Hideo Kojima Game” było nierozłączną częścią loga MGS V. Teraz nie ma po nim śladu. - Kojima opuści Konami po premierze MGSV: The Phantom Pain? - wiadomość - 2015-03-20
Jeszcze niedawno „A Hideo Kojima Game” było nierozłączną częścią loga MGS V. Teraz nie ma po nim śladu.

Samo Konami opublikowało ogłoszenie, w którym wyjaśniło, że chodzi jedynie o scentralizowanie procesu produkcji, co ma umożliwić „odpowiadanie na nagłe zmiany rynku związanego z elektroniczną rozrywką”. Podkreślono też, że „Konami Digital Entertainment (łącznie z Panem Kojimą) będzie kontynuować tworzenie i rozwijanie produktów z serii Metal Gear. Proszę czekać na dalsze ogłoszenia”. Fakt, że firma nie zdecydowała się na wyraźne i nie pozostawiające wątpliwości oświadczenie, zdaje się potwierdzać rozdźwięk między nią a Hideo Kojimą. Nie można wykluczyć, że punktem zapalnym była sprawa kontroli nad serią MGS, ale bez dalszych informacji można jedynie spekulować.

Metal Gear Solid V: Phantom Pain to piąta duża odsłona kultowej serii skradanek Metal Gear Solid, a jej namiastkę mogliśmy zobaczyć w pelniącym funkcję prologu Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Tworzona pod kierunkiem Hideo Kojimy, ojca całego cyklu, gra będzie oferować niespotykany dotąd w serii otwarty świat, jednocześnie zachowując wiele z najważniejszych cech serii: poważną fabułę o antywojennym wydźwięku z jednej strony, a z drugiej – nie do końca poważną rozgrywkę (z kartonowym pudłem na czele). Tytuł ukaże się 1 września na konsolach Xbox ONE, Xbox 360, PlayStation 4 oraz PlayStation 3, a dwa tygodnie później nastąpi premiera wersji PC.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej