autor: Piotr Siejczuk
Kilka słów o kartach ATI z nadchodzącej serii R420
Na łamach zachodniego serwisu internetowego The Inquirer pojawiły się ostatnio spekulacje dotyczące nowego chipu graficznego firmy ATI (obecnego lidera na rynku tego typu komponentów). Oczywiście chodzi tutaj o model R420, otóż według redaktorów wspomnianego serwisu firma ATI osiągnęła już taktowanie typu A12. Oznacza to, iż karty oparte na nowej kości gotowe są już do masowej produkcji (na około 2 miesiące wcześniej niż uprzednio planowano).
Na łamach zachodniego serwisu internetowego The Inquirer pojawiły się ostatnio spekulacje dotyczące nowego chipu graficznego firmy ATI (obecnego lidera na rynku tego typu komponentów). Oczywiście chodzi tutaj o model R420, otóż według redaktorów wspomnianego serwisu firma ATI osiągnęła już taktowanie typu A12. Oznacza to, iż karty oparte na nowej kości gotowe są już do masowej produkcji (na około 2 miesiące wcześniej niż uprzednio planowano).
Jeśli powyższe rewelacje rzeczywiście są prawdziwe to o dacie premiery nowych układów graficznych zadecyduje oddział Marketing Departament. Jednak osobiście uważam, iż planowana wcześniej data ukazania się produktu (miesiąc kwiecień, kiedy to zadebiutują też karty NVIDIA oznaczone symbolem NV40) raczej nie ulegnie zmianom z czysto ekonomicznych względów.
Nie zabija się przecież kury znoszącej złote jajka, którą to obecnie bez wątpienia jest seria układów XT z kartą ATI Radeon 9800XT na czele.
To jednak nie koniec nowinek dotyczących nowego układu rodem z firmy ATI. Chodzi tutaj mianowicie o artykuł znajdujący się na innym zachodnim serwisie internetowych - 3DCenter.de.
Kluczowym aspektem rzeczonego tekstu jest to, iż karty R420 nie będą obsługiwały funkcji Pixel Shader 3.0. Redaktorzy wspomnianego serwisu są w 100% pewni tych danych: „We can confirm free of doubts that the ATi R420-Chip will not offer Shader 3.0 support.”
Z kolei inna dość znana witryna - Tech Report pokusiła się o napisanie artykułu dotyczącego wspomnianej specyfikacji technicznej.
Wasson jeden z redaktorów tegoż serwisu przedstawia liczne argumenty stwierdzające iż takie posunięcie firmy ATI nie jest właściwie złym pomysłem.
Mówiąc krótko, zwięźle i na temat, cytuję: „Funkcja Pixel Shader 3.0 rzeczywiście może jest elegancka, jednakże nie niezbędna. PS 3.0 nie dodaje zbytniej dokładności jeśli chodzi o wyświetlany obrazy, czy o nowe możliwości wizualizacyjne.”
Całość omawianego tekstu znajdziecie (w języku angielskim) pod tym adresem. Zaś o tym, czy opisywane dzisiaj przez nas nowinki okażą się rzeczywiście prawdziwe przekonamy się zapewne dopiero po debiucie układów R420.
Linki powiązane z tematem: