futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 4 września 2020, 13:20

Jak będzie chłodzone PS5 - ciekawa wizja artysty

W magazynie How It Works można zobaczyć ilustrację przedstawiającą system chłodzenia PlayStation 5. Jest ona jednak tylko wizją artysty, próbą wyobrażenia sobie wnętrza nietypowej obudowy PS5.

Jak będzie chłodzone PS5 - ciekawa wizja artysty - ilustracja #1
Wygląd wnętrza PS5 jest wizją artysty Adriana Manna
W SKRÓCIE:
  • magazyn techniczny How It Works zamieścił rysunek prawdopodobnej konstrukcji systemu chłodzenia konsoli PS5;
  • choć ilustracja przedstawia chłodzenie w dość przemyślany sposób, nietrudno dostrzec kilka możliwych błędów.

Opisywany tutaj schemat chłodzenia (źródło: serwis TweakTown) pojawił się w magazynie How It Works i jest dziełem Adriana Manna. Przedstawia on pomysł na system odprowadzania ciepła ukryty w wymyślnej obudowie PlayStation 5. Nie powstał w oparciu o informacje producenta, jest jedynie wynikiem obserwacji zewnętrznych cech konsoli na udostępnionych zdjęciach.

Adrian Mann jest artystą, kontynuatorem ruchu graficznej inżynierii zapoczątkowanej przez Chesleya Bonestella. Zasłynął wieloma pracami z dziedziny sztuki kosmicznej lub technicznej. Jego prace pojawiają się w pismach naukowych, takich jak Focus, Spaceflight, czy wspomniany tutaj How It Works.

Ilustracja, która została opublikowana w tym magazynie, pokazuje jak mógłby wyglądać system chłodzenia PS5. Autor założył centralne umieszczenie płyty głównej i dwóch dużych wentylatorów na dole obudowy. Mają one wymuszać przepływ powietrza chłodząc układy z dwóch stron PCB. Taki design miałby wykorzystywać pionową budowę konsoli, aby odbierać ciepło jak najefektywniej.

Jak będzie chłodzone PS5 - ciekawa wizja artysty - ilustracja #2
Artystyczna wizja chłodzenia konsoli PS5. Źródło: How It Works

Jak widać na rysunku, nie jest określony kierunek przepływu powietrza. Choć z kształtu łopatek wentylatorów można wywnioskować, że zasysają one powietrze przez okrągły otwór, by potem przepchać je nad płytą główną. Na niej z kolei znajduje się radiator powiększający powierzchnię transmisji cieplnej. Umieszczono go głównie nad układem SoC (CPU/GPU) konsoli. Na rysunku nie jest widoczne, co znajduje się na drugiej stronie obudowy.

Choć taki design wydaje się racjonalny i bardzo prawdopodobny, wymienię parę możliwych błędów, które w nim dostrzegłem. Oba wiatraki zasysają powietrze z przestrzeni po bokach obudowy, a otwory wlotowe powinny znajdować się na jej brzegach. Nie wiemy jeszcze, jak dużo miejsca jest w tych obszarach, ale sądząc z wyglądu PS5, jest tam raczej ciasno. Zaopatrzenie w powietrze wentylatorów mogłoby być niewystarczające.

Moim zdaniem w takiej konstrukcji lepsze efekty dałoby użycie turbinek z prostopadłymi łopatkami, działających na zasadzie odśrodkowego sprężania powietrza. Na ilustracji widać standardowe wentylatory, które raczej powinny kręcić się w przeciwnych kierunkach (polecam poczytać o śmigłach przeciwbieżnych w samolotach). Tymczasem sądząc z rysunku obracają się zgodnie.

Powietrze wydmuchiwane jest przez otwory na górze konsoli. To też wydaje mi się nie do końca dobrym pomysłem. Na ilustracji wyloty są skierowane do góry i do przodu, a raczej niezbyt przyjemne byłoby spotkanie twarzy gracza z gorącym strumieniem powietrza podczas zmiany płyty. Oczywiście jest to tylko wizualizacja i myślę, że Sony skonstruowało to w nieco inny sposób.

How It Works

Magazyn How It Works jest miesięcznikiem dystrybuowanym na terenie Wielkiej Brytanii. Porusza głównie tematy technologiczne i naukowe, starając się dokładnie opisywać zagadnienie. Oprócz wydania papierowego można kupić wersję online, lub poczytać artykuły w serwisie internetowym.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

więcej