autor: Szymon Liebert
Ile jest wart polski rynek gier w 2011 roku? 692 miliony złotych!
692 miliony złotych to szacunkowa wartość polskiego rynku gier wideo w 2011 roku. Tak wynika z danych przygotowanych przez nasz serwis. Odnotowaliśmy wzrost w segmencie gier pudełkowych (wbrew tendencjom globalnym), ale największą dynamiką cechują się produkcje typu freemium, których rozwój jest błyskawiczny.
Polski rynek gier nadal cechuje się dynamicznym wzrostem – tak wynika z danych gry-online.pl, zaprezentowanych przez prezesa firmy GRY-OnLine S.A. Mariusza Klamrę na konferencji Game Industry Trends 2011. Według szacunków, wartość rynku gier wideo w Polsce może wynieść w 2011 roku aż 692 miliony złotych (wyliczenia dotyczą tylko oprogramowania). Najprężniej rozwija się segment freemium.
Sytuację w Polsce obrazuje poniższy wykres, stworzony na podstawie szacunkowych danych gry-online.pl. Odnotowaliśmy wzrost w każdym segmencie rynku – także w retail, czyli klasycznej dystrybucji pudełkowej (z 346 milionów złotych w 2010 roku do 402 milionów złotych w 2011 roku). W relacji z konferencji GIT 2011 pisaliśmy, że stało się tak wbrew tendencjom rynkowym za sprawą wzrostu średniej ceny gry (większy udział droższych gier konsolowych).
Tym co napędza branżę jest fenomenalny rozwój segmentu freemium, skupiającego wszelkie gry free to play i online. Zebranie rzetelnych danych na temat tej części rynku jest niezwykle trudne, ale z naszych szacunków wynika, że rozrasta się on w zastraszającym tempie – z 50 milionów złotych w 2009 roku do 250 milionów złotych w 2011 roku. Wzrasta też znaczenie dystrybucji cyfrowej, chociaż tutaj pieniądze jeszcze nie są tak duże.
Gry social, freemium, czy online są obecnie na topie, co potwierdzają liczne sukcesy polskich i zagranicznych firm. Jeden z największych producentów casualowych, czyli PopCap Games, szacuje, że 120 milionów ludzi grywa obecnie w tytuły społecznościowe. To oznaczałoby wzrost zainteresowania tym segmentem rynku aż o 70% z roku na rok. Podobno coraz więcej ludzi kupuje też wirtualne produkty – w tym roku co czwarty użytkownik wydał na nie swoje pieniądze.
- GIT 2011 – tuzy polskiej branży gier o Free to play, graczach casualowych i zarabianiu
- GIT 2011 – kilka słów o grywalizacji i jej praktycznych zastosowaniach
- GIT 2011 - Jak wygląda statystyczny polski gracz