Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 2 maja 2016, 10:03

autor: Adrian Werner

House of Hell - paragrafówka role-playing w klimacie horroru (najlepsze mobilne RPG #20)

W najnowszym odcinku naszej serii omawiającej stare, ale jare mobilne produkcje role-playing przypominamy grę House of Hell, czyli utrzymaną w klimacie horroru hybrydę RPG i paragrafówki.

W kolejnym odcinku naszego cyklu przypominającego stare, ale wciąż godne uwagi mobilne gry roleplaying postanowiliśmy polecić House of Hell, czyli produkcję łączącą elementy RPG-a oraz karcianki, a do tego utrzymaną w rzadkim dla obu tych gatunków klimacie horroru.

Produkcja stanowi adaptację papierowej paragrafówki pod tym samym tytułem, której autorem jest Steve Jackson. Pierwowzór ukazał się w 1984 roku jako część linii Fighting Fantasy wydawnictwa Puffin Books. Postawienie na gatunek gamebooka w przypadku historii utrzymanej w klimacie horroru może wydawać się dziwne, ale ta gra pokazała, że produkcja oparta głównie na dobrej narracji tekstowej potrafi skutecznie wywołać ciarki na plecach graczy.

Historia zaczyna się od awarii samochodu. Akurat trwa paskudna burza, więc bohater szukając pomocy i schronienia udaje się na poszukiwanie najbliższego domostwa. Na jego nieszczęście rezydencja, do której ostatecznie trafia opanowana jest przez potwory, duchy i wyznawców szatana. Naszym zadaniem staje się utrzymanie postaci przy życiu i znalezienie drogi ucieczki z tego przeklętego miejsca.

Podczas zabawy gracz eksploruje lokacje, unika pułapek, rozwiązuje zagadki oraz walczy z potworami. Wszystko to zostało zrealizowane w formie tekstowej wspomaganej RPG-ową mechaniką. Takie połączenie wyszło autorom nadzwyczaj zręcznie. Większość czasu spędzamy na czytaniu tekstowej narracji, której towarzyszą okazjonalne ilustracje. Regularnie proszeni też jesteśmy o dokonanie wyboru między kilkoma alternatywnymi akcjami, a te decyzje kierują historię na odmienne tory.

Do tego dochodzą mechanizmy typowe dla gier RPG, które skutecznie zwiększają przyjemność z zabawy. Nasza postać opisana jest za pomocą zestawu statystyk typu siła czy kondycja. Podczas rozgrywki system regularnie testuje te wartości w rzutach kostkami, a ich rezultaty decydują o tym, czy nasza akcja odniesie sukces czy też poniesiemy porażkę. W ten sam sposób rozwiązano walkę.

Wszystko to w sumie tworzy jedną z najlepszych paragrafówek na rynku, która dodatkowo dzięki elementom RPG jest znacznie ciekawszą produkcją dla fanów bardziej tradycyjnych gier. Do tego rzadko widywane w tych gatunkach klimaty horroru nadają produkcji wrażenia świeżości.

House of Hell w App Store (24 PLN)

House of Hell w Google Play (5 PLN)

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej