Gry single player popularne jak nigdy; tak wskazują badania Sony
Aktywności w PS5 to jedno z największych zaskoczeń systemu konsoli. Rozwiązanie to jest bezpośrednią reakcją na ciągle rosnącą popularność gier dla jednego gracza i rozwiązaniem ich najczęstszych problemów.
- Sony przeprowadzało badania, by sprawdzić, w jaki sposób gracze użytkują PS4. Wyniki wskazują, że gry singlowe cieszą się rosnącą popularnością.
- Zarysowano także problemy, jakie ma współczesny gracz. Odpowiedzią jest funkcja Aktywności w systemie PS5.
- Japońska firma widzi w niej ogromny potencjał.
Gry dla jednego gracza cieszą się ogromną popularnością wśród użytkowników Sony. Dokumenty, do których dotarła redakcja Vice z pomocą swojego informatora wskazują, że osoby grające na PS4 w znacznym stopniu preferują gry singlowe. Wnioski te wyciągnięto po wielu ankietach, wewnętrznych badaniach i analizie danych użytkowania konsoli.
Gdy Sony opracowało plan stworzenia PS5, podjęto szereg badań, by poznać jak najlepiej zachowanie użytkownika PlayStation 4. Wnioski poznali później deweloperzy, którym w formie prezentacji „sprzedawano” pomysł Aktywności, zaimplementowany w systemie PS5. Zaczęto od przedstawienia wyników sprzedaży, gdzie dominowały gry dla wielu graczy - GTA 5 i Call of Duty: Black Ops 3. Jednak już na następnej stronie przedstawiono wnioski z badań, sugerujące, że gry dla jednego gracza cieszą się ogromną popularnością i mają się coraz lepiej.
Nakreślono także najczęstsze problemy współczesnego fana gier singlowych:
- nie wiadomo, ile będzie potrzebował czasu, by zaliczyć coś w grze. Nie włącza konsoli, jeśli nie ma przynajmniej 2 godzin wolnego czasu;
- przejrzenie poradników wideo, gdy gdzieś utknie, zajmuje mu za dużo czasu;
- martwi się o spoilery w mediach społecznościowych;
- zapomniał co robił w grze po dłuższej przerwie i boi się do niej wracać.
Wnioski z badań i ankiet przeprowadzonych na 3000 ochotników podsumowano w następujący sposób:
W idealnym świecie każdy gracz ma kilka godzin dziennie na gry wideo. W rzeczywistości większość ludzi ma pracę, dzieci lub chodzi do szkoły. Albo wszystko jednocześnie. Często inne obowiązki wypełniają pozostały czas, pozostawiając kilkadziesiąt minut wolnego czasu między nimi. Taka osoba szuka godzinki przed snem, 30 minut między kolejnymi zajęciami lub paru minut, by zagrać jeden mecz w grze sieciowej.
Rozwiązaniem na wspomniane wcześniej problemy są Aktywności, które pozwalają w błyskawiczny sposób przełączać się między zadaniami w grze i wyświetlają, ile czasu nam one zajmą. Deweloperzy mają wolną rękę w implementacji tego rozwiązania, choć Sony zasugerowało, by mądrze łączyć możliwości z gatunkiem gry. W przypadku Demon’s Souls możemy w szybki sposób przełączać się między światami, Spider-Man: Miles Morales pozwala na wybór zadania i przeniesienie się do miejsca, w którym je zaczynamy, pokazując jednocześnie orientacyjny czas do jego ukończenia.
Jak zaznacza redaktor serwisu Vice, od momentu prezentacji do premiery PlayStation 5 minęło kilkanaście miesięcy i niektóre pomysły być może porzucono, albo ich jeszcze nie zaimplementowano. Co widać, gdy przejrzymy Aktywności w grach startowych. Fortnite pozwala na błyskawiczne uruchomienie gry samemu, w duecie lub większej grupie bez klikania w menu gry. Powodzenie opcji zależy od implementacji deweloperów, widać jednak, że ma ona ogromny potencjał i faktycznie wpisuje się w to, jak zmieniło się korzystanie z konsol do gier.
Osobiście nie korzystałem jeszcze szeroko z Aktywności, widzę jednak w tej opcji spory potencjał, zwłaszcza w grach z otwartym światem, gdzie zebranie wszystkiego często skutkowało bezsensownym jeżdżeniem/bieganiem/lataniem od jednego końca mapy do drugiego. Superszybki dysk SSD w PS5 był najmocniej reklamowany, ale to właśnie Aktywności mogą być najważniejszą nowością w PlayStation 5.