autor: Maciej Myrcha
Grać aby zabić, grać aby przeżyć
Jakiś czas temu, kilku panów, zapewne w wojskowych mundurach, debatowało nad przydatnością gier komputerowych w wojsku. I nie chodzi tu o rozrywkę dla żołnierzy, ale o cos zupełnie innego - o ich wyszkolenie przy pomocy symulacji komputerowych. No bo jeśli gry są już zaawansowane w takim stopniu, iż symulują działania wojenne, to czemu nie wykorzystać ich jako elementu szkolenia?
Jakiś czas temu, kilku panów, zapewne w wojskowych mundurach, debatowało nad przydatnością gier komputerowych w wojsku. I nie chodzi tu o rozrywkę dla żołnierzy, ale o cos zupełnie innego - o ich wyszkolenie przy pomocy symulacji komputerowych. No bo jeśli gry są już zaawansowane w takim stopniu, iż symulują działania wojenne, to czemu nie wykorzystać ich jako elementu szkolenia?
I tak do grona programów szkolących żołnierzy dołączył DARWARS Ambush!, tworzony przez BBN Technologies oraz Total Immersion Software na zamówienie Departamentu Obrony USA. W założeniu projekt ten ma podnieść poziom wyszkolenia żołnierzy stacjonujących w Iraku. Misje, które oferuje program, oparte są na prawdziwych walkach i wydarzeniach z Iraku i Afganistanu.
Pierwsi przetestowali program żołnierze stacjonujący w Forcie Lewis. Zostali oni brutalnie sprowadzeni na ziemię, gdy okazało się, iż taktyka stosowana w "sielskich" krajobrazach zupełnie nie sprawdza się w momencie zmiany otoczenia na środowisko miejskie. Dzięki DARWARS Ambush! nauczyli się szybkiego przystosowania do nagłej zmiany warunków i otoczenia.
DARWARS Ambush! zaprojektowano do działania na 24 połączonych PeCetach. Umożliwia on uczestniczenie w misjach treningowych oraz symulacjach walk. Żołnierze mogą wcielić się również w siły wroga, aby obserwować całą sytuację z odmiennej perspektywy.