„GPU jest naprawdę dużym problemem”; trudy tworzenia gier na Xboxa Series S okiem Remedy
Studio Remedy opowiedziało o tym, jak duże problemy sprawiło mu opracowanie wersji gry Alan Wake 2 przeznaczonej na konsolę Xbox Series S.
Słaby osprzęt konsoli Xbox Series S coraz mocniej ciąży deweloperom. Najnowszym tego przykładem stało się studio Remedy, pracujące obecnie nad grą Alan Wake 2, czyli kontynuacją kultowego survival horroru z 2010 roku.
- Opowiedział o tym w rozmowie z serwisem IGN Thomas Puha, odpowiedzialny w Remedy za kontakty z mediami.
- Puha przyznał, że Xbox Series S sprawił deweloperom duże problemy. Powodem jest słaby układ graficzny oraz skromna pamięć. Obniżenie rozdzielczości nie wystarczyło, aby Alan Wake 2 dobrze działał na tym sprzęcie. Twórcy musieli wprowadzić także inne uproszczenia oprawy wizualnej, choć starali się równocześnie zachować ogólną wysoką jakość.
- Problemem są również oczekiwania graczy. Użytkownicy pecetów ze słabymi konfiguracjami wiedzą, że na ich komputerze gry nie będą wyglądały spektakularnie. Natomiast gracze konsolowi nie są do tego przyzwyczajeni.
- Remedy zapewnia, że Alan Wake 2 na Xboksie Series S będzie wyglądał dobrze i działał w 30 klatkach na sekundę, ale deweloperzy przyznają, iż gra pełne skrzydła rozwinie dopiero na PC oraz konsolach Xbox Series X i PlayStation 5.
To tylko najnowszy przykład problemów, jakie Xbox Series S sprawia twórcom gier. Niedawno jeden z deweloperów przyznał, że podczas tworzenia pierwszych gier na konsolowe nowej generacji ten słabszy sprzęt okazał się tak kłopotliwy, iż wiele studiów próbuje teraz przekonać Microsoft do umożliwienia im pominięcia tej platformy sprzętowej przy kolejnym projekcie.
Koncern nie zamierza się jednak ugiąć. Szef działu Xboksa, Phil Spencer, przekonuje, że dla całej branży jest lepiej, jeśli istnieje słabsza, ale znacznie tańsza konsola „nowej” generacji, gdyż to sprawia, iż więcej osób dołącza do zabawy.
Widać jednak pewne zmiany w podejściu Microsoftu. Dawniej firma wymagała, aby wersje na Xboksa Series X i Xboksa Series S oferowały tę samą funkcjonalność. W przypadku Baldur’s Gate 3 odstąpiono jednak od tej zasady, bo słabsza z konsol nie była w stanie udźwignąć trybu kooperacji na podzielonym ekranie.
Przypomnijmy na koniec, że Alan Wake 2 ukaże się 27 października tego roku. Gra została zaprojektowana z myślą o działaniu w 30 klatkach na sekundę, ale Remedy dwa tygodnie temu poinformowało, że na Xboksie Series X oraz PlayStation 5 jednak znajdzie się tryb wydajności pozwalający na zabawę w 60 fps.