Ghost of Tsushima to gra o Japonii, którą pokochali Japończycy. Analityk branży wskazuje przyczyny sukcesu
Ghost of Tsushima cechują pewne odstępstwa od historycznych realiów, ale gra i tak spodobała się Japończykom. Za powód wskazano postawienie na pierwszym miejscu rozrywki.
Ghost of Tsushima to jedna z najpopularniejszych i najlepiej ocenianych gier z akcją umiejscowioną w feudalnej Japonii ostatnich lat. Nie oznacza to jednak, że jest w pełni zgodna z faktami historycznymi, co nie przeszkodziło w rozkochaniu w sobie japońskich graczy. Kensaku Namera, analityk grupy Nomura Securities, wskazał przyczyny takiego stanu rzeczy (via Automaton-Media).
Ghost of Tsushima to czysta rozrywka
Produkcja studia Sucker Punch zabiera nas do Japonii z czasów pierwszej inwazji mongolskiej. Chociaż jest to wydarzenie historyczne, to gra pozwala sobie na pewną swobodę, np. zmiany geograficzne czy elementy nie pasujące do danych realiów.
Rozbieżności te nie zostały jednak skrytykowane przez japońskich graczy, a Namera za powód wskazał przedstawienie produkcji jako pozycji czysto rozrywkowej, nie narzucającej żadnej ideologii czy kultury.
Jeśli gra zawiera przedstawienia, które pokazują zachodnio-centryczny pogląd na historię albo sugerują, że „japońska kultura i historia były kształtowane i kierowane przez Zachód”, lub opisy, które wydają się fabrykować rolę Japonii w wydarzeniach historycznych, to naturalnie wywoła to silną reakcję ze strony rynku.
Twórcy Ghost of Tsushima już przy pierwszych zapowiedziach podkreślali, że tytuł jest jedynie fikcją, a wydarzenia historyczne nie będą odtwarzane z zachowaniem pełnej dokładności. Mimo to włożyli wiele wysiłku, by nie wykazać się ignorancją i w procesie tworzenia np. odwiedzili Japonię czy konsultowali się z historykami. Taka transparentność oraz szacunek do kultury poskutkowały przychylnością ze strony japońskiej społeczności.
To, co jest ważne w grach i mediach o tematyce historycznej, to nie tylko spójność z faktami historycznymi. Ważne jest głębokie zrozumienie kultury i historii, nie narzucanie żadnej ideologii, a przede wszystkim stawianie na pierwszym miejscu wartości rozrywkowej.
Ghost of Tsushima wydane zostało w 2020 roku na konsoli PS4. Z czasem wypuszczono wersję Director’s Cut, która dostępna jest na PS5 i PC. Podczas niedawnego pokazu State of Play zapowiedziano kontynuację gry zatytułowaną Ghost of Yotei.