autor: Łukasz Szliselman
GeForce Experience i Nvidia GRID - Nvidia rusza na podbój rynku gier
Firma Nvidia zaprezentowała Nvidia GRID - serwer zaprojektowany specjalnie do grania w chmurze. Skierowany jest on do firm streamujących gry i umożliwi znacznie szybsze niż dotąd przesyłanie danych. Ponadto firma pochwaliła się GeForce Experience - programem dobierającym za graczy optymalne ustawienia graficzne gier odpalanych na PC.
Na konferencji poprzedzającej targi CES firma Nvidia zapowiedziała kilka nowości. Jedną z nich jest Nvidia GRID – specjalny system serwerowy do streamowania gier oparty na chipsecie GeForce GRID. Ma on o wiele większą moc obliczeniową od obecnego sprzętu używanego do grania w chmurze. Nvidia porównuje jego możliwości do 700 Xboksów 360. Jedno „żebro” Nvidia GRID składa się z 240 procesorów graficznych i osiąga 200 teraflopów. Każde z nich stanowi 20 serwerów, obsługujących po 24 aktywnych użytkowników. Podczas prezentacji Nvidia pokazała możliwości GRID-a uruchamiając za jego pośrednictwem Trine 2 na wielu komputerach i urządzeniach działających na Androidzie jednocześnie.
Nvidia nawiązuje właśnie współpracę z licznymi firmami zajmującymi się streamowaniem gier, m.in. Agawi, CloudUnion, Cyber Cloud (Chiny), G-Cluster (Japonia), Playcast (Izrael) i Ubitus (Korea Południowa). Kto wie, być może dzięki Nvidia GRID granie w chmurze w końcu nabierze rozpędu.
Ponadto Nvidia przypomniała o programie GeForce Experience, o którym pisaliśmy jakiś czas temu. Jego zadaniem jest wyręczenie graczy w ustawieniu optymalnych opcji graficznych. GeForce Experience sam dobiera odpowiednie ustawienia tak, by gra działała płynnie i jak najlepiej wyglądała. Więcej informacji na ten temat (w tym być może data premiery aplikacji) usłyszymy prawdopodobnie na targach CES, odbywających się w dniach 8-11 stycznia 2013 roku.