autor: Maciej Żulpo
Fotorealistyczny ray tracing od Nvidii w akcji. Technologię "uciągnie" pojedyncza karta graficzna
Fotorealizm dociera do gier – i nie trzeba na niego wydawać tysięcy dolarów. Podczas tegorocznych targów gamescom Nvidia zaprezentowała fotorealistyczną technologię ray tracing – z którą bez problemu poradzi sobie każda karta graficzna z rodziny RTX oparta na nowej architekturze Turing.
Czasy grafiki wyglądającej lepiej niż prerenderowane cutscenki stają się właśnie faktem. Podczas prezentacji na tegorocznym gamescomie firma Nvidia zademonstrowała rodzinę kart graficznych nowej generacji – Nvidia RTX. Wyposażony w pojedynczy rdzeń układ graficzny posłużył zaprezentowaniu nowoczesnej technologii, Nvidia ray tracing, umożliwiającej wiarygodną symulację rozchodzenia się i odbijania promieni świetlnych oraz rozpraszania cieni w czasie rzeczywistym. Więcej o ray tracingu dowiecie się z naszego materiału:
Nvidia rozpoczęła od prezentacji renderowanego w czasie rzeczywistym przerywnika zatytułowanego Project Sol. Jeśli powyższy opis ray tracingu niewiele Wam mówił, po obejrzeniu poniższego materiału z pewnością zrozumiecie, o co całe zamieszanie:
Co najważniejsze, powyższa symulacja nie wymagała użycia maszyny za 50 tysięcy dolarów (czego potrzebowała prezentacja tej technologii sprzed 5 miesięcy). Demo „uciągnęła” pojedyncza karta graficzna z serii Turing, posiadająca jeden rdzeń z rodziny RTX. Tym samym, wraz z premierą układów RTX 2070, RTX 2080 i RTX 2080 Ti, fotorealistycznej grafiki będą mogli doświadczyć wszyscy gracze – bez potrzeby obrabiania banku.
Najtańszy układ z serii Turing – RTX 2070 – wyceniono na 2799 złotych. Wszystkie ceny znajdziecie w tej wiadomości.
A jak to wygląda w grach?
Nvidia nie zapomniała rzecz jasna o graczach. Podczas pokazu technologię ray tracing zademonstrowano w grach… w których pojawi się ona po premierze. Mowa m.in. o Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider i Battlefield V. Tak RTX wygląda na trailerach i screenshotach:
Metro Exodus
Porównanie grafiki. Na górze: ray tracing wyłączony. Na dole: ray tracing włączony.
Shadow of the Tomb Raider
Porównanie grafiki. Na górze: ray tracing wyłączony. Na dole: ray tracing włączony.