Final Fantasy Grandmasters i Final Fantasy XI na Androidzie i iOS
W bieżącym i przyszłym roku na smartfony oraz tablety z systemami iOS i Android trafią kolejne dwie odsłony serii Final Fantasy – przeznaczone dla graczy casualowych Final Fantasy Grandmasters oraz konwersja części jedenastej, zatem pierwszego MMO w historii cyklu.
Square Enix to jeden z płodniejszych dużych wydawców działających na rynku gier mobilnych. Japońska firma nie tylko przenosi na smartfony i tablety swoje klasyczne jRPG-i, ale też współtworzy z wewnętrznymi zespołami pozycje rdzennie mobilne, że wspomnieć choćby Chaos Rings, Hitman GO i Deus Ex: The Fall. Za jakiś czas do grona tych drugich dołączy Final Fantasy Grandmasters – specjalna odsłona serii przeznaczona na smartfony i tablety z Androidem oraz iOS.
Final Fantasy Grandmasters będzie poboczną odsłoną marki, aczkolwiek ponownie odwiedzimy w niej krainę Vana'diel, znaną doskonale fanom Final Fantasy XI – pierwszej gry MMO w historii cyklu FF. Z „jedenastki” zaczerpnięte zostanie nie tylko miejsce akcji, ale też niektóre funkcje sieciowe. Zawartą w grze historię będziemy mogli poznać samotnie lub w towarzystwie innych graczy, z których wdamy się w dyskusje dzięki wbudowanemu komunikatorowi.
Rozgrywka będzie się polegać na eksplorowaniu świata, toczeniu walk z dobrze znanymi potworami i kolekcjonowaniu ekwipunku. W grze nie zabraknie też rozbudowanego systemu rozwoju – wraz z awansem postaci na wyższe poziomy ulepszymy ich statystyki i odblokujemy nowe umiejętności. W zapowiedziach publikowanych na łamach zachodnich serwisów internetowych pada stwierdzenie, że Final Fantasy Grandmasters będzie ugrzecznioną i uproszczoną wersją FFXI. Trzeba przyznać, że może być w tych domysłach wiele prawdy.
W przyszłym miesiącu Final Fantasy Grandmasters doczeka się premiery w ramach tzw. soft-launchu, który odbędzie się w Korei Południowej i Japonii na obu wspieranych platformach (Android/iOS). Premiera edycji anglojęzycznej jest zaplanowana na 2016 rok.
Warto na koniec zauważyć, że konwersji na urządzenia mobilne doczeka się w przyszłości także samo Final Fantasy XI. W porcie zajdzie kilka zmian (przystosowanie interfejsu pod ekrany dotykowe, delikatne przemodelowanie systemu walki, niższy poziom trudności podczas rozgrywki w pojedynkę), ale podstawy mechaniki pozostaną nietknięte (w tym możliwość zakładania gildii). Dojdą za to dynamiczne wydarzenia, uatrakcyjniające zabawę. W dalszym ciągu będziemy mieć do czynienia z pełnoprawną produkcją MMO, w tym przypadku określaną przez twórców mianem MMMRPG, czyli Massively Multiplayer Mobile RPG.
Podobnie jak w przypadku Final Fantasy Grandmasters, mobilne FFXI zostanie wydane w soft-launchu w Japonii i Korei Południowej. Debiut w pozostałych regionach świata, w tym w Europie, odbędzie się kilka miesięcy później. Póki co, nie wiadomo, czy odsłona na smartfony i tablety będzie działać z wykorzystaniem tych samych serwerów co edycja pecetowa i konsolowa.